המגזין העירוני של Build

קידום עסקים בצל משבר הקורונה

ביום שאחרי הקורונה- החייאת הכלכלה המקומית

 

מאמר / בילדבלוג
מרץ 29, 2020
קרדיט: Justin Schüler on Unsplash

משבר הקורונה אשר נמצא בימים אלה בשיאו מביא את הכלכלה המקומית לנקודת משבר עמוקה וקריטית. נכון לנקודה זו טרם התקבל נתון רשמי אשר מציג את מספר העסקים שסגרו את פעילותם. יחד עם זאת נתוני האבטלה בישראל (נכון ל-29.3.2020) עומדים על 22.15%, שלא כוללים את מספר העצמאיים אשר איבדו את מקום עבודתם אך יכולים להעיד על מצבם של העסקים שנאלצים להוציא את עובדיהם לחל"ת או לפטרם.

כאשר הערים יחלו לחזור לשגרה, אנו צפויים לגלות שוק מקומי חבוט ופצוע שמאופיין בין היתר בחוסר אמון עמוק בין הממסד לבין בעלי העסקים.

רשויות רבות לצד הממשלה פועלות בכדי להנגיש שירותים ופלטפורמות שיסייעו לבעלי העסקים בזמן המשבר, אך כל הצעדים אינם מספיקים כדי להשאיר את השוק "עם הראש מעל המים". כוללנו תקווה שתקופה זו תסתיים במהרה אך זה הזמן לחשוב כבר על היום שאחרי הקורונה.

ביום שלאחר הקורונה בעלי העסקים יזדקקו יותר מתמיד לסיוע, ליווי, הסברה, הקלות והסדרים על מנת להצליח לחזור לשגרה ולהחזיר את העסקים לפעילות מלאה. כאמור לכלכלה המקומית תפקיד חשוב במרקם העירוני: מקומות עבודה, שירותים חיוניים, הגוונה וכמובן הכנסה כלכלית לעירייה.

בדיוק כאן עלינו להתכונן ליום שאחרי ולהשלים את המעבר מרישוי עסקים לקידום עסקים. זהו הזמן להשיק כתובת אחת למען העסקים בעיר שיודעת לקדם, לרכז ולהנגיש לבעלי העסקים את השירותים הנכונים שיסייעו להחזיר את הכלכלה המקומית לשגרה.

להלן מספר המלצות ליום שאחרי המשבר:

  • הכירו את קהילת העסקים – על מנת לדייק ולחסוך זמן ומשאבים חשוב תמיד להיות בקשר עם בעלי העניין ולהבין את הצרכים שלהם. באמצעות מחקר שטח, ראיונות עומק, קבוצות מיקוד ושימוש "במרחבים העסקיים" (BID) שקמו בערים ניתן לברר ולהבין את צרכיהם של בעלי העסקים לאור המשבר ולהשקיע משאבים בצורה מדויקת על מנת לתת מענה בסיטואציה שנוצרה.
  • מפו את המצב העדכני – מיפוי נכון של העסקים בעיר, מיפוי הנכסים הריקים וסיווג סקטורים שונים של עסקים הפועלים בעיר (כגון אמנים, ספרים, מסעדנים, תעשיינים, הייטק וכד'). מיפוי כזה ייתן לרשות כלי לניהול אסטרטגי של סדרי עדיפויות, חיזוי מצב כלכלי והזדמנויות צמיחה, גיבוש תכנים ממוקדים ורלוונטיים ויצירת דאטא איכותית שתסייע לאורך זמן.
  • הסבירו את העשייה של העירייה למען העסקים – הסברה ויצירת מודעות לכלים העירוניים הינם קריטיים כדי לעבוד בשיתוף פעולה וליצור אמון מחדש עם בעלי העסקים. שימו לב! בעל העסק יהיה עסוק "בשיקום ההריסות" ואם לא נגיע אליו ונחשוף את העשייה העירונית למענו, הוא פשוט לא יהיה מודע לה.
  • הקימו את "קבינט העסקים לשעת חירום" – שולחן עגול בו שותפים נציגים מכל הגורמים הרלוונטיים לכלכלה המקומית: נציגים מרישוי עסקים, לשכת ראש העיר, הנדסה, מינהלת קידום עסקים וכמובן נציגים מסקטורים שונים של כלכלת העיר. מומלץ לשתף נציגים מגופים פרטיים ו/או מגזר שלישי הפועלים בעיר ויוכלו לתת מענה לחלק מהצרכים.
  • גבשו תכנית להקמה וחיזוק של מרחבים עסקיים – מודל "המרחב העסקי", שמטרתו לאגד בעלי עסקים במרחב גיאוגרפי משותף שעובד בשיתוף פעולה עם הרשות המקומית, התגלה במשבר זה ככלי אפקטיבי לקשר ישיר ובעל ערך מול בעלי העסקים. אין להמתין למשבר הבא כדי לעשות בו שימוש. לימדו את המודל וקדמו אותו באזורים נוספים בעיר.

הביחד הוא כח! רק עבודה משותפת תביא ליצירת צעדים אפקטיביים ורלוונטיים לסיוע במצב.

  • חזקו את הכלכלה המקומית – עסקים קונים מעסקים. גופים עירוניים, ובראשם העירייה, קונים מעסקים מקומיים– ככל שניתן, כמה שיותר. עודדו ותמרצו מהלכים אלו, בראש ובראשונה ע"י דוגמא אישית מצד העירייה. הטמיעו שינוי זה בארגון וודאו שכל האגפים והמחלקות מחזקים יחד את העסקים בעיר. זהו כלי מצוין לתמוך בעסקים ולהכניס חיים חדשים לכלכלה המקומית.
  • שתפו פעולה עם ארגונים קהילתיים- חברו יחד עם המגזר השלישי, שתפו פעולה ויחד תפעלו לקידום אינטרסים קהילתיים לחיזוק הכלכלה המקומית.