המגזין העירוני של Build

פרויקט – מרכז קהילתי מגיד

התחדשות מרכז קהילתי מגיד: שיתוף ציבור וחיזוק הקהילה

בחלוף השנים, המרכז הקהילתי שבשדרות נורדאו בתל אביב-יפו התיישן והפך פחות ופחות מתאים לצרכי הקהילה המקומית. שיתוף ציבור במגוון אמצעים שהגיע ל-3,000 תושבות ותושבים עיצב את המרכז המחודש וחיזק את הקהילתיות בשכונה

 

מאמר / רותם כרמי
אוגוסט 9, 2022
קרדיט: יואב מנדבליט

לאורך השנים, מרכז קהילתי "מגיד" בשדרות נורדאו בתל אביב-יפו, הלך והתיישן, ולצד התבלות פיזית, הפך לפחות ופחות מתאים לצרכי התושבים הגרים בסביבתו.

כחלק מתהליך ההתחדשות של המרכז, הובלנו עבור מנהל קהילה בעיריית תל אביב-יפו תהליכי שיתוף ציבור והסברה נרחבים, שנועדו להגדיר יחד עם תושבי השכונה את תפקידו ושימושו העתיד של המרכז, תוך התאמתו לאורח החיים שלהם – כפי שהם חושבים ומאמינים שישרת אותם בצורה הטובה ביותר.

התהליך כלל תצפיות שטח, ועשרות ראיונות עם תושבים, לצד קיום קבוצות מיקוד, אירוע שולחנות עגולים, והפעלה של מערכת שיתוף ציבור דיגיטלית שנועדה להרחיב באופן משמעותי את מעגל התושבים והתושבות שיכולים להביע את דעתם ולהשפיע על עיצוב המרכז הקהילתי החדש. תהליך שיתוף הציבור הגיע לשיאו באירוע חגיגי ויצירתי של תכנון משותף ו"עשיית מקום" בשדרות נורדאו אל מול המרכז הישן, כחלק מ"שבוע המעורבות האזרחית".

עוד לפני שהמרכז הקהילתי המחודש עמד על תילו, זכינו להצלחה מסחררת, כשלמעלה מ-3,000 תושבים ותושבות לקחו חלק בהליך שיתוף הציבור, בכל הפלטפורמות השונות שהפעלנו.

כפי שאספה את הדעות השונות, גם את התכנון החדש של המרכז הציגה העירייה לתושבי ולתושבות השכונה בדרכים שונות שאיפשרו לאלפים מתושבי השכונה להרגיש חלק מהתהליך השלם. לאחר מכן, הביצוע יצא לדרך.

הפרוגרמה שגובשה ע"י צוות build נגזרה לתכנית אדריכלית באמצעות BEA אדריכלים, והביאה לידי ביטוי עקרונות תכנוניים שעלו מהשטח כחשובים ומהותיים. בין עקרונות אלה: חיבור ונגישות לשדרת נורדאו

הסמוכה, פתיחות ומרחבים ציבוריים, בנייה ירוקה ומקיימת, ומגוון שימושים לקהלים שונים לאורך כל שעות היממה.

הליכי שיתוף ציבור הם חשובים ובעלי ערך בכל הליך תכנוני, אך כשמדובר בתכנון של מרכז קהילתי החשיבות עולה פי כמה. כך, בצורה הפשוטה ביותר, התושבים והתושבות זוכים לעצב מקום שנועד בראש ובראשונה עבורם. רתימתם עוד בשלב התכנון תורמת גם לגיבוש הקהילתיות בשכונה, וזו בוודאי תשרת את תושביה גם ביום שבו ייפתח המרכז הקהילתי המחודש.