המגזין העירוני של Build

ענק מתעורר: על התחדשות אזורי תעשייה

 


 

אזורי תעשייה מוקמו באופן מסורתי בפאתי העיר, אך עם התעבות הערים לאורך השנים, רבים מהם מצאו עצמם במרכזה.
אזורי תעשייה יכולים ליהנות מהליכים של התחדשות עירונית ובאופן שמותאם להתפתחות העיר, כאשר בכל אזור תעשייה ישנם שימושים ותפקודים שרצוי לשמר ולחזק, לצד כאלה שיפלטו החוצה באופן טבעי. אבל איך מגיעים לתוצאה המתאימה? הצעד הראשון הוא מדיניות אסטרטגית.

 

מאמר / ניר לבלוביץ
מרץ 14, 2021
קרדיט: Ale Alvarez on Unsplash

כשאנחנו חושבים על עיר טובה לאנשים, לעתים נדירות נקשור זאת ל"אזור תעשייה". אבל אזורי תעשייה לא חייבים להיות מתחמי צד מוזנחים וקודרים, שסובלים ממפגעי רעש וזיהום אוויר. מגמה חיובית וטבעית, שצוברת תאוצה בעשור האחרון בארץ ובעולם, היא שדרוג של אזורי תעשייה תוך ניצול משאביהם הייחודיים כחלק מתהליך מקיף של התחדשות עירונית.

נשאלת השאלה, כיצד יש להיערך מבעוד מעוד ברמה התכנונית, על מנת לקדם פיתוח של אזורי תעשייה מיושנים אל עבר העתיד. פיתוח אשר יענה על צרכי העיר, ובמקביל גם ישמור על חזות מזמינה ואנושית. בדיוק לשם כך הכנו עבורכם מדריך קצר וייעודי, שתכליתו לפשט את העקרונות המרכזיים לתכנון אסטרטגי של אזור תעשייה בעידן המודרני.

 

מתחילים מהקרקע

פוטנציאל ההשבחה של הקרקע הוא מה שמכוון את תכניות הבינוי העתידיות, כך שישתלבו בהליכי פיתוח שמשרתים את הציבור כולו. הרציונל העומד הן בפני האדריכלים והמתכננים והן בפני יזמים ורשויות מקומיות, הבוחנים באופן מקצועי הסבה והתפתחות של אזורי תעשייה מיושנים, מקורו במחשבה קדימה על ניצול הקרקע הקיימת באופן מיטבי, ובאופן שיצליח לגלם בתוכו יתרונות כלכליים, תעסוקתיים וחברתיים גם יחד. לכן גוברת החשיבה התכנונית על שינויים באזורי תעשייה, שמאפשרת לשלבם כחלק אינטגרלי מהמרקם העירוני.

הצעד הראשון בתכנון אסטרטגי של התחדשות אזור תעשייה הוא ניתוח של ייעודי הקרקע במסגרת הליכי תכנון ובנייה. התמהיל הקיים של אזור תעשייה הוא הבסיס שממנו ראוי להתחיל, בכדי לבחון תפקודים שיש לשמר וכאלה שנכון להוסיף, להגמיש ולפתח בכדי לאפשר תמהיל רלוונטי של שימושים מגוונים. הרעיון בבסיסו הוא לא להפריע, אלא לאפשר לשימושים האורגניים לפרוח ולהתקיים. שימושים שנכונים כלכלית לעיר וליזמים, ועונים על הצרכים המגוונים של המתגוררים באזור, המבקרים, העובדים, העסקים ושאר קהילות שפעילות במקום.

גמישות תכנונית

עירוב שימושים באזור תעשייה מאפשר לנצל את הקרקע לצרכים רבים ומגוונים. יחד עם זאת, מדובר בתהליך הדרגתי, שבו יש לייצר את הפלטפורמה הנכונה לצמוח ולהתקיים מבלי להתנגד לתהליכי פיתוח שמתרחשים באופן טבעי. אין דרך אחת נכונה להתחדשות עירונית, כך שיש מקום לאפשר מספר תרחישים לתמהיל שיכול להתאים.

מגוון רחב של שימושים יכול להתקבץ באזור תעשייה אחד – חנויות מפעל ומרכזי מבקרים, מרכזי לוגיסטיקה, ייצור, בתי תוכנה, בתי מלאכה ועוד. התמהיל המדויק צריך להתחשב ב-DNA המקומי והיסטוריית ההתפתחות של המקום – שינוי בשימושים, מגמות בעלי עסקים ייחודיים, מלאכות וענפים טיפוסיים, קהילות ופעילויות, טיפולוגיות בינוי ומרחב ציבורי, הקשר תחבורתי למרחבים המשיקים, מיצוב ותפיסות לגבי המקום ותפקידו העירוני בעיני קהלי היעד השונים.

להתחיל עכשיו

חרף הרצון לתכנן תכניות לטווח הארוך, המציאות מציבה בפנינו אתגרים לא צפויים בדרך למימושן. כלים שימושים שיכולים לסייע בשמירה על גמישות תכנונית הם מאפיינים של אורבניזם טקטי – שינויים במרחב הציבורי, זמניים או קבועים, שבולטים לעין וניתן לקיימן בטווח הזמן הקצר ובפשטות יחסית. שינויים מסוג זה יכולים "להנביט" פעילויות עסקיות וקהילתיות וליצור קרקע פורייה לפיתוח עתידי ארוך טווח.

המרחב הציבורי תחילה

התפתחותם של אזורי תעשייה מודרניים מצריכה שדרוג של התשתיות והמרחב הציבורי, אבל יותר מכך דרוש חיבור למרקם העירוני, ואפילו יצירתו יש מאין. אזורי תעשייה לרוב מתוחמים ומתאפיינים בדרכים ראשיות, שמרתיעות הולכי רגל ורוכבי אופניים. האפשרות להכניס חיים אנושיים למרחב הציבורי יכולה לאפשר לשימושים משלימים וחדשים לנבוט, להחיות אזור תעשייה שהתיישן ולהאיץ את הפיתוח כולו. הבסיס להתפתחות אזור התעשייה הוא בכח היזמי והעסקי, ולכן המרחב הציבורי הוא שלד מהותי לקליטת יוזמות חדשות.

אזורי התעשייה לרוב מתפרסים על שטח רחב היקף, ומכאן הקושי ליצור איכויות אורבניות. לכן, מומלץ לתעדף צירים ואזורים ייעודיים בתוך אזור התעשייה, שיקבלו את הדחיפה הראשונית בכיוון המתאים, בהתאם לתוכנית ביצוע רב-שנתית.

המהפכה כבר כאן: הדוגמא של אזור התעשייה הישן באילת

מרחב התכנון, אזור התעשייה הישן באילת, שנמצא בכניסה לעיר על דופן דרך הערבה, תוכנן ונבנה בשנות ה-50 ע"י משרד הבינוי והשיכון כאשר ייעודו המקורי הינו תעשיה ומלאכה. במהלך השנים, עם השינויים בעיר, נוספו שימושים רבים לאזור התעשייה. חלקם אושר באמצעות תכניות מפורטות, חלקם ע"י היתרים לשימושים חורגים, וחלקם ללא היתרים כלל.

יחד עם אגף הנדסה והחברה הכלכלית ועם צוות יועצים מובילים בתחום התכנון, התנועה והכלכלה המוניציפלית, ניהלנו בחברת build בחודשים האחרונים תכנית מדיניות, שמטרתה חשיבה ובחינה מחודשת של תפקידו העירוני של השטח כחלק מקונטקסט רחב, אשר משפיע ומושפע מהמרחבים המשיקים לו (הקיימים והצפויים) ומחובר לחזון העירוני לפיתוח המרקם הוותיק תחילה.

התכנית פותחה מתוך הבנת המגמות החשובות לעיר ולאזור, בין היתר ההבנה כי אזור התעשייה התפתח בשנים האחרונות באופן אורגני והוא מסחרי הרבה יותר מתעשייתי. אזור התעשייה הפך משטח קצה בצפון העיר למרכזי, כאשר הדפנות שלו מוזנות כתמונת ראי של המרחבים המשיקים להן. בנוסף, ברור היה שאזור התעשייה הינו "מגרש המשחקים" המשמעותי ביותר של העיר לטובת גיוון תעסוקתי ויצירת טיפולוגיות חדשניות ויצירתיות שרלוונטיות לאילת בלבד.

עיקרי החזון מדבר על "רובע פתוח" – מרחב עירוני שמאפשר חופש ועירוב שימושים מתקדם ו"שובר" את הקווים הכחולים של אזור התעשייה הישן למפרקים אורגניים, מחוברים ומשתלבים באופן טבעי באזורים המשיקים ליצירת רצף אורבני, מתוך ראייה כוללת של 'צפון אילת' – כל אזור הכניסה לאילת ועד לב העיר. מרחב המגדיר פתיחות תכנונית, שמאפשרת צמיחה של מקורות תעסוקה מגוונים ע"פ כוחות שוק משתנים ומיצוי זכויות מקסימלי, ומתוך כדאיות כלכלית ליזמים.

התוכנית מציגה את החזון התכנוני של המרחב שנים קדימה ולוותה לכל אורכה בהליך שיתוף ציבור מעמיק עם מגוון קהלי המטרה אשר נמצאים במרחב התכנון.

(צוות התכנון: דרמן ורבקל – אדריכלות | יוגב שרביט – כלכלה | אולריך בקר – תנועה | בילד אסטרטגיה אורבנית – ניהול ואסטרטגיה)

ערים נוספות ברחבי הארץ כבר החלו ליישם הליכי שינוי והתחדשות של אזורי תעשייה ותיקים באמצעות חברת build. אם גם אצלכן בעיר קיים אזור תעשייה מיושן שמשווע להתחדשות ופיתוח, מוזמנים ומוזמנות לדבר איתנו.