המגזין העירוני של Build

דווקא עכשיו: יזמות כבסיס לריפוי הכלכלה המקומית

הנזק הכלכלי לערים בישראל בעקבות משבר הקורונה הוא עמוק והתאוששות תיקח עוד זמן רב אחרי סיום המגיפה הבריאותית. נכון לזמן כתיבת מאמר זה מחודש מרץ 2020 ועד חודש נובמבר 2020 נסגרו בישראל כ-90,000, וכיום ברור לנו שאת זרעי הריפוי הכלכלי יש לנטוע עוד היום.

הדרך: תמרוץ יזמות בעיקר ע"י הרשות המקומית

 

מאמר / ניר אברהם
אוקטובר 30, 2020

ערי ישראל חייבות להתמקד בעידוד צמיחה והתחדשות יזמית. זה מתחיל בבסיס הקיים בכל עיר, באקוסיסטם הכלכלי והעסקי שלה, בגרעין האנרגיה העסקית שנמצאת אצל היזמים – הוותיקים והחדשים. שותפות לדרך וחיזוק קהילות העסקים דווקא עכשיו היא זו שיכולה לעורר אותם ואת העוצמות שלהם ולהתחיל להצמיח את הכלכלה המקומית מחדש. הזמן הנכון הוא עכשיו.

הצעד הראשון של הרשות המקומית הוא מיפוי החוזקות הכלכליות והנכסים העסקיים הקיימים בעיר – היזמים המובילים, המנהיגות הכלכלית, השותפויות העסקיות, נותני השירות, הענפים החזקים, המוסדות האקדמיים, הערכים המוספים והיתרונות של העיר. בנוסף, מיפוי הפלטפורמות הקיימות בעיר לסיוע ותמרוץ העסקים, כגון: גופי ייעוץ, מימון, מנטורים, תכניות תמיכה ליזמים, תכניות חדשנות, האבים וכיוב'. לאחר סיום המיפוי תאסוף הרשות המקומית את כל האפשרויות המבוזרות בסל ותרכיב ערך אחד גבוה לעידוד היזמות העירונית. יצירת שלם עוצמתי הגדול מסך חלקיו.

 

להלן מספר צעדים ראשונים שעל הרשות המקומית לבצע בכדי לעודד מחדש את היזמות והכלכלה העירונית:

1.הקמת 'שולחן עגול' עירוני – לטיפול ממוקד ואינטנסיבי בנושא היזמות והעסקים, תוך הגדרת תשומת לב עירונית גבוהה.

2.אפס חסמים – מסלולים ירוקים, אפס ביורוקרטיות, אפס אגרות ותשלומי רישוי. כל מי שרוצה לפתוח עסק או לצאת ביזמות בעיר נמצא במקום הראשון בסדר העדיפויות.

3.פלטפורמה דיגיטלית ייעודית לעסקים ויזמים – מידע, קורסים, מענקים ומימון, שאלות ותשובות. נגיש מרחוק, ברור, עדכני ומקיף.

4.מערך למידה והכשרות – זה הזמן ליצור תשתית של ידע והכוונה ליזמים, באמצעות קורסים דיגיטליים ומוקדי ידע מעשיר ומקדם שמנגישה העירייה.

5.גיבוש תכניות למענקים וערוצי מימון נוחים – לעידוד יזמות ועסקים קיימים וחדשים, על בסיס מסלולים ממשלתיים, פרטיים ועירוניים כאחד.

6.עירייה קונה מעסקים מקומיים – העירייה ויחידות הסמך שלה מגדירות רכש מעסקים ויזמים מקומיים בתעדוף גבוה, כמדיניות מוצהרת וברורה.

7.עסקים קונים מעסקים – חיזוק הכלכלה המקומית באמצעות יצירת זירות סחר ושירותים בין העסקים בתוך העיר, בתמיכת העירייה.

8.קהילות עסקיות – חיזוק הקהילות הקיימות, ע"פ ענפים ומכנה משותף, תוך גיבוש פורומים ופלטפורמות לשיתוף, להעצמה, להחלפת ידע ושיתופי פעולה. זה הזמן לפעול ביחד.

9.עיר קולטת יזמים –מסלול 'welcome' מיוחד עם מגוון הטבות ותמריצים ליזמים חדשים שיגיעו לפעול בעיר.

10.קמפיין עירוני להצמחה מחדש של הכלכלה המקומית – הצהרה ברורה מול העסקים והיזמים, מול התושבים והלקוחות ומול מקבלי החלטות ובעלי העניין.

הזמן לפעול הוא עכשיו, כאשר יזמות ועסקים חדשים הם המרפא האמיתי לכאבי הכלכלה המקומית.