המגזין העירוני של Build

תעשו מקום למרכזים הקהילתיים

עושים מקום למרכזים הקהילתיים. הרווח כולו שלנו

המרכזים הקהילתיים הם כר פורה ליוזמות ופעילויות המחברות בין א.נשים, משקפות את הזהות המקומית ומעצימות את כוחה של הקהילה הנשענת על סולידריות והדדיות. מכאן כוחם המכריע בעיצוב המרחב העירוני

 

מאמר / עדי ברק
אוגוסט 9, 2022
קרדיט: Vlad Sargu on Unsplash

לעשות מקום לדבר מה, פירושו להכיר בחשיבותו, או לכל הפחות בקיומו. אנחנו "עושים מקום" בבית כשנולד תינוק, "עושים מקום" לפינת עבודה כשעוברים לעבוד מהבית ו"עושים מקום" בארון כשקונים בגדים חדשים. המרחב הציבורי אינו שונה במובן הזה מהמרחב הפרטי, הביתי. כך למשל, "לעשות מקום" לקהילה הוא להכיר בקיומה של קהילה (ולא רק אוסף של אנשים) ובחשיבותה. מרכזים קהילתיים הם ביטוי מרחבי כזה בדיוק, ולא רק. לצד זאת, הם מהווים תשתית חשובה וכר פורה – לגיבוש הקהילה ושגשוגה באמצעות מפגשים ספונטניים ומתוכננים.

כוחו של מרכז קהילתי איכותי הוא הגמישות והדינמיות שהוא מאפשר. המרכז הקהילתי לא חייב להיות כפוף לשעות פעילות אחידות וקונבנציונליות, וכך גם הפעילויות שהוא מאכלס. כך למשל, הוא חופשי לפעול בסופי שבוע, חגים ומועדים – זמנים רווי פנאי שבהם הקהילה יכולה לממש את השאיפות והרצונות שלה. גם אופי הפעילות במרכז הקהילתי נהנה מטווח רחב של אפשרויות – במטרה לספק מענה לאוכלוסיות השונות המרכיבות את הקהילה. הבינוי עצמו נועד לאפשר התכנסות לשעת סיפור לגיל הרך, באותה המידה שבה יוכלו להיפגש מבוגרים להרצאה מעניינת ובני נוער לפעילויות קיץ.

כשקיים מקום כמו מרכז קהילתי, עולים הסיכויים שיתממשו יוזמות העולות מהשטח באופן אקראי ודורשות מרחב פיזי שיכול להכיל אנשים רבים. הוא המענה המיידי לשאלה "זה רעיון מצוין! אבל היכן נבצע?". בנוסף, המרכז הקהילתי יכול להוות במה לאומנויות שונות הנוצרות על ידי הקהילה ובכך לשקף את הזהות המקומית הייחודית לה. כך, המרכז הקהילתי הוא ישות פלואידית, היודעת ליזום וגם להכיל יוזמות, שבה חברי וחברות הקהילה יכולים להגיע פעם כדי לקבל ופעם כדי לתת. התנהלות כזו היא ביטוי נוסף לסולידריות וההדדיות שהן שתיים מאבני היסוד של כל קהילה באשר היא.

המרכז הקהילתי יכול להיות כלי להצגת ערכים נוספים שבהם דוגלת הקהילה ופיתוח שלהם, למשל בתחומי סביבה, שילוב אוכלוסיות, דת, או כל תחום אחר. במובן הזה יש חשיבות רבה לקביעת גבולות גזרה לפעילויות המתרחשות בגבולות המרכז הקהילתי במטרה לשמור על נקודת המוצא שבה כל אחד ואחת יכולים להגיע אליו ולהרגיש רצויים.

היבט מעניין וחשוב של המרכז הקהילתי הוא היכולת שלו לשלב נשים ואנשים חדשים בסביבה במרקם החברתי הקיים.

זהו מקום מפגש חברתי-תרבותי חוצה גילאים ופערים נוספים שאליו אפשר להגיע ולהיטמע בקהילה המקומית באופן טבעי והרמוני, דרך פעילויות ושיח משותפים. גשר כזה מבטיח את יציבות הקהילה המקומית גם כשזו משתנה על פני זמן.

כאשר קיים עמוד שדרה יציב למרכז הקהילתי, של פעילויות, משתתפים, מתנדבים ויוזמים, המרכז יכול להרחיב את תחומי פעילותו אל מעבר למרחב הפיזי שהוא משכן הקבע שלו, ולפעול במרחבים נוספים בעיר – פתוחים או סגורים. כך יכולה הקהילה להגדיל את מספר הא.נשים הפועלים בה ולהרחיב את מעגלי השפעתה באופן המעצב את המרחב העירוני ואת חיי הא.נשים החיים בו.