המגזין העירוני של Build

איפה נעבוד מחר?

המהפכה בעולם העבודה צפויה להשפיע הלכה למעשה על התכנון העירוני, כאשר גם העיר שלכם כבר צריכה להתכונן לקראת אתגרים גדולים. שלוש תובנות שכדאי להכיר

 

מאמר / ניר לבלוביץ
יוני 6, 2021
קרדיט: Domenico Loia on Unsplash

מגפת הקורונה האיצה את התקדמות הטכנולוגית ובתוכה את המציאות התעסוקתית של כולנו. המשבר הכלל-עולמי שפקד אותנו זירז שינויים והזניק אותנו לעולם חדש. התברר שעבודה מרחוק יכולה להיות אפקטיבית ומועילה גם עבור המעסיקים וגם עבור המועסקים. סקרי דעת קהל מצביעים על כך שחלק ניכר מהעובדים מעדיפים שלא לחזור למודל שמחייב הגעה למשרד חמישה ימים בשבוע, וארגונים גדולים כבר החלו להתאים את סביבת העבודה העתידית לתנאי עבודה גמישים יותר.

השינוי בשוק העבודה כמובן ישפיע על התכנון העירוני. כיצד זה ייראה, ואיך העיר שלכם יכולה להתכונן לתמורות בשוק העבודה? הנה שלוש תובנות שכדאי להכיר.

 

ממשרדים למגורים

עם פרוץ מגפת הקורונה לעולמנו, החלה מגמת ירידה בהיקף הביקוש למשרדים ושטחי מסחר. חברות רבות ניצלו את יכולות הדיגיטציה והעבודה מרחוק לצמצום עלויות השכירות של משרדים יקרים, כחלק מהליך התייעלות כולל.

תהליך שכזה התרחש גם בסן פרנסיסקו, הנחשבת לאחד ממוקדי ההיי-טק המתקדמים בעולם ולבועה נדל"נית בה מחירי הדיור מרקיעים שחקים בשנים האחרונות בקצב מואץ. כעת, שטחי המשרדים בעיר מוסבים ליחידות דיור נחוצות. בעוד הביקוש למשרדים הולך ופוחת, הביקוש למגורים נותר בעינו – וההסבה של משרדים למגורים פותרת שתי בעיות במקביל, גם מפחיתה את שיעור המשרדים הריקים וגם עונה על הביקוש הגבוה למגורים.

גם בישראל זוכה מגמת המעבר ממשרדים למגורים להתעניינות בקרב יזמים. בשנת 2016 וועדות התכנון והבנייה המקומיות קיבלו סמכויות נוספות שאפשרו להן להסב בנייני משרדים שאינם בשימוש לטובת מגורים, בדגש על דיור בר-השגה. אמנם יש עוד אתגרים בדרך למימוש הרעיון הזה בישראל, אבל ערים כבר יכולות להתחיל ולהתכונן לעולם התעסוקה החדש שבו הצורך במשרד יצטמצם משמעותית.

 

עבודה גם בחופשה

הגבולות בין זמן עבודה לזמן פנאי כבר היטשטשו לחלוטין. מהפכת האינטרנט מאפשרת לנו להיות זמינים כמעט בכל רגע נתון. אנחנו כבר לא יכולים להתנתק לגמרי, וכשאנחנו בעבודה אז אנחנו זמינים גם להודעות של חברים ומשפחה, וכך גם בשעות הפנאי אנחנו זמינים למשימות מהעבודה. השאלה אם זה טוב או רע כבר לא רלוונטית – זו פשוט המציאות.

כיצד המציאות הזו יכולה להשפיע על התכנון העירוני? כשיותר ויותר אנשים מתפרנסים מעבודה שמצריכה רק מחשב וחיבור לאינטרנט, העבודה והחופשה יכולות להתמזג באותו מקום. לשם המחשה – אתר Airbnb כבר מדווח על עלייה בקרב המשתמשים שמחפשים דירת נופש שמאפשרת גם עבודה מרחוק.

ענף המלונאות צפוי להתאים את עצמו לתהליכים הללו. יותר אורחים שיפקדו את בתי המלון בשנים הקרובות יבקשו ליהנות משני עולמות – עבודה ונופש גם יחד, תוך שילוב מנצח של השניים הללו תחת המושג 'ביזנס ופלז'ר'.

דוגמא לבית מלון המעניק חוויה כפולה שכזו היא מלון בירץ' (Birch) שבפרברי לונדון המציע לצד חדרים מפנקים גם חללי עבודה ייעודיים. דוגמא נוספת היא רשת ההוסטלים סלינה (Selina) הפועלת במספר מדינות במרכז אמריקה, שם נהנים השוהים מחדרי בוטיק אקסקלוסיביים ושטחים מוגדרים לצרכי עבודה, לצד חיי קהילה תוססים הכוללים קורסי שפות, מחנות גלישה, שיעורי יוגה, מדיטציה ועוד. לאחרונה נפתח גם בתל אביב הוסטל חדש של רשת סלינה.

כי בעתיד הקרוב אנו צפויים לחזות בגידול ניכר במספר "הנוודים הדיגיטליים". אלו עובדים שמעדיפים מגורים ארעיים בבתי מלון ובדירות נופש, ובוחרים לאמץ אורח חיים בלתי תלוי. עיר שתדע להתאים את עצמה לקליטה של עובדים/תיירים מן הסוג הזה – יהיה לה יתרון תחרותי גדול במשיכת צעירים וצעירות מהמעמד היצירתי.

 

ומה עם הכסף?

ערים רבות ברחבי העולם יכולות לשנות את מנגנון המיסוי המקומי בקלות יחסית. לא כך המצב בישראל, שערים כפופות למנגנון ארנונה סבוך. ידוע שהערים בישראל צריכות להישען במידה רבה על הכנסות מארנונה עסקית ועלולות להיפגע מהשינויים ברמה התעסוקתית.

ככל שחברות יצמצמו את שטחי המשרדים שהן משכירות, הרי שהדבר יפגע בתזרים הכספים של העירייה או הרשות המקומית. זוהי הסיבה לכך שכבר היום יש לגלות פתרונות יצירתיים לעולם העבודה העתידי. הגורמים המוניציפליים צריכים לתכנן את ההכנסות העירוניות לטווח הארוך, בדגש על קידום פרויקטים חדשניים המשלבים בין תעסוקה למגורים.

חשוב לזכור שבחברות מתקדמות ומפותחות כלכלית יש צפי לגידול מהיר בעבודה מרחוק – כך לפי חברת הייעוץ מקינזי שניתחה את המגמות החזויות בשוק העבודה. תעשיית ההייטק הישראלית כמובן עונה על הקריטריון הזה, כך שגם הערים החזקות בישראל אינן חסינות מפני השינויים הצפויים. עיר שתנסה להישען על אזורי תעסוקה מסורתיים לא תצליח לעמוד בקצב השינוי המהיר של הכלכלה העולמית, ולכן חשוב כבר היום לתכנן את העיר עם המבט קדימה.