המגזין העירוני של Build

מרכזים קהילתיים בעולם – מקום להעצמה אישית, בניית קהילה ולימוד

ברחבי העולם, אנו יכולים לראות ביטויים שונים לרעיון של מרכז קהילתי, ככזה המסוגל לשדרג וליצור קהילה בצורות שונות

 

מאמר / רותם כרמי
יולי 26, 2022

מרכז קהילתי Lavezzorio – בשיקאגו, אילינוי.

לעיצובם החיצוני והפנימי של מרכזים קהילתיים יש חשיבות מכרעת בתדמית שלהם וביכולת שלהם למשוך אנשים למרחב משותף וליצור קהילה פורחת, פעילה ומחוברת.

המרכז שהוקם ע"י הארגון הבינלאומי SOS Children’s Villages ע"י תרומות בלבד, ועוצב ע"י סטודיו Gang, בנוי ממרחבים ציבוריים רבי-פנים ומוארים היטב, המציעים קשת של הזדמנויות ללמידה ואינטראקציות חברתיות. לפני שפנים המרכז עוצב, נשאלו תושבי השכונה, אלו שהולכים להשתמש בו, מה הצרכים והרצונות שלהם. הם לא רצו עוד מגרש כדורסל רגיל, אלא מקום בו יוכלו ללמוד ולצמוח. ובאמת, המקום עוצב בצורה מזמינה לישיבה, למידה ומואר באופן יוצא דופן בכדי לשמש מרחב קריאה נעים.

המרכז כולל כיתות הפונות לחצר פנימית, אזורי ייעוץ עם אנשי מקצוע ומרחב קהילתי גדול, בעל שימושים מגוונים בקומתו השנייה, ובנוי בצורה של הר העשוי מגרמי מדרגות שונים המחברים בין החללים השונים.

המרכז כולו משרת שכונה ההולכת וגדלה של משפחות, נשים וילדים בתערובת של משפחות בדיור בר-השגה ויחידות דיור בודדות.

דרך אחרת להסתכל על מרכז קהילתי הוא היכולת שלו להיבנות על ידי ולמען האנשים אותם הוא משרת, מתוך הייעוד הראשוני שלו – בית לקהילה.

מרכז קהילתי laTren / elNodo – בסלטילו, מקסיקו

כזה הוא המרכז הקהילתי laTren / elNodo, שנועד לחבר בין תושבים החיים בשכונות הקצה, המנותקות והמופרדות חברתית מהעיר.

רגע לפני שאתם מעקמים את האף מצורתו של המרכז, חשוב להבין שהדגש פה הוא על התהליך ולא על הפן האדריכלי. המודל של המרכז הוא שההשתתפות בו, מהבנייה הפיזית של המקום ועד ריכוזו התרבותי והתוכני, נעשית על ידי התושבים. החלק החשוב ביותר במודל הוא הדגש על השלבים השונים בבנייתו והפעלתו, החל מאיפיון תהליך פרויקט שנמצא כעת בעבודה, ועד הארגון הלוגיסטי, בניית המרכז, ויצירת התכנים בו.

תהליך ההשתתפות בנוי בצורת סדנאות, כך שכל מי שלוקח.ת חלק יוצא.ת עם כישורים שונים שיעזרו לפתח את חייהם המקצועיים והיוזמות שלהם.

מרכזים קהילתיים הינם כלי עצמתי ומיוחד לחבר תושבים בערים, ולייצר עבורם את הפלטפורמות השונות לקחת חלק פעיל ולהתחזק כאינדיבידואלים וכקהילה. אם בצורה של מרכז יפיפייה שמזמין תושבים לתוכו ומבטיח אסתטיקה, קהילה, ומקום בטוח לכל שכבות האוכלוסייה, ועד מרכז שעצם קיומו הוא מתודה ללמידה, רכישת כישורים ובניית אמון בעצמנו ובסובבים אותנו.

מקור: studiogang.com, architectureindevelopment.org