המגזין העירוני של Build

בורדו: משתפת את הציבור ומפצה עסקים שנפגעו

ב-25 השנים האחרונות קודמו במטרופולין הצרפתי פרויקטי תשתית תחבורתיים משמעותיים. בכדי לצמצם את הפגיעה באוכלוסייה המקומית הוקמה מינהלת ייעודית שמקדמת שקיפות מירבית ומפעילה מנגנון להזרמת תקציבים לעסקים שחוו פגיעה כלכלית

מאמר / יוגב שרביט
פברואר 1, 2023
קרדיט: Clovis Wood Photography on Unsplash

בורדו היא עיר לא גדולה בדרום מערב צרפת – מעט מעל 260 אלף תושבים (פחות מפתח תקווה). מאז שנת 1997 העיר קידמה 3 קווי רכבת קלה באורך עשרות ק"מ, סללה מאות ק"מ של שבילי אופניים, סגרה את מרכז העיר לתנועת רכבים אורחים והקצתה עשרות ק"מ של נתיבים קיימים לטובת תחבורה ציבורית ואופניים בלבד.

על כל הפעילות של פיתוח אמצעי התחבורה בעיר אחראית מינהלת המטרופולין של בורדו אשר חולשת על מרחב שהיקפו 580 קמ"ר (בערך פי 4 משטחה של ירושלים) המונה 26 רשויות מקומיות, שבהן גרים פחות ממיליון תושבים. תחת אחריות המטרופולין לקדם את הפרויקטים של התשתיות, כמו גם את הפיתוח הכלכלי של כל המטרופולין והרשויות הפועלות בשטחו.

בכל הקשור לפיתוח תשתיות, המטרופולין מפעיל את העקרונות הבאים:

  1.  שיתוף ויידוע ציבור באופן אינטנסיבי ורציף – המטרופולין מקיים מפגשי שיתוף ציבור באופן שוטף בכל האזורים של העבודות, מנגיש מידע מפורט על מהות הפרויקטים, מציין את לוחות הזמנים (והתקציב) שלהם וכן מספק את פרטי הקשר של אלו העומדים בראשו של כל פרויקט. בנוסף, המטרופולין מעסיק מתווכים קהילתיים שתפקידם לקבל ולענות על כל פניות הציבור בנוגע לפרויקטים השונים.
  2.  אם כבר פותחים את הרחוב, אז מכניסים את כל השיפורים – בכל פרויקט שבו מבוצעות עבודות תשתית כמו רכבת קלה, הפרויקט יכלול שיפור של תשתיות לאופניים, הולכי רגל, אוטובוסים ושיפור המרחב הציבורי. זאת, כדי להימנע מפיזור פרויקטים שונים על פני זמן רב באותו רחוב.
  3.  הפגיעה הכלכלית בעסקים נלקחת בחשבון – המטרופולין הקים ועדה ציבורית שתפקידה לתת מענה וסעד לעסקים הפועלים באזורי העבודות ונפגעים באופן ישיר במהלך ביצוע העבודות. בכל אזור שבו הפעילות נמשכת יותר מארבעה חודשים, ניתן לפנות לוועדה מוסמכת עם הוכחות לפגיעה כלכלית בביצועי העסק, ולקבל פיצוי כספי. הוועדה מורכבת ממספר רב של נציגי ציבור, ואילו נציגי המטורופולין – הגוף המפצה – הם בעמדת מיעוט בוועדה.

מכיוון שהרשויות המקומיות והמטרופולין הם קבלני הביצוע של הפרויקטים, הם גם האחראים על עיקר השיבושים של המרחב הציבורי. כדי להתמודד עם שיבושים אלה, הם מפעילים כלים שיאפשרו לציבור להכיר את העבודות ולהביע את עמדתו, במטרה להעניק מענה טוב יותר לתושבים ולעסקים במרחבים שבהם מבוצעות העבודות.