המגזין העירוני של Build

פתרונות תחבורה חדשניים וטכנולוגיות מתקדמות מגדירים מחדש את תרבות התנועה והרגולציה העירונית

המודעות הסביבתית העולה ועומסי התנועה המתגברים דוחפים כל העת את השוק הפרטי להעמיד פתרונות חדשניים שמסייעים בהתניידות בין-עירוניות ובקילומטר האחרון. הקשיים שצצים במרחב העירוני הציבורי לצד פגיעה ביתר משתמשי הדרך, קוראים לנטילת אחריות עירונית

מאמר / מגמות עירוניות 2024
דצמבר 31, 2023

תחבורה היא אבן יסוד של האנושות המודרנית, היא מאפשרת לאנשים להתחבר, לנסוע ולחקור. עם זאת, ככל שהערים הופכות צפופות יותר והצורך בפתרונות ברי קיימא גדל, מגמות חדשות בתחום התחבורה צצות.אלה,  יחד עם יכולות טכנולוגיות המתפתחות בקצב אקספוננציאלי, מזמנות עבורנו עתיד תחבורתי עשיר ומגוון שיהפוך את הערים שלנו למקושרות יותר. השאלה היא, באיזה מחיר?

כלי רכב חשמליים (EV) זכו לפופולריות רבה בזכות היתרונות הסביבתיים והיעילות המוגברת שלהם. בעוד ממשלות ויצרניות רכב שואפות להפחית את פליטת הפחמן, כלי רכב חשמליים הופכים במהירות לבחירה דומיננטית לתחבורה עירונית.  הם  מציעים שיפורים משמעותיים באיכות האוויר, ומפחיתים רעש ותלות בצריכת דלקים מאובנים. עם ההתקדמות בטכנולוגיית הסוללות והקמת תשתית טעינה נרחבת, רכבים חשמליים עומדים להפוך לאמצעי התחבורה העיקרי בערים וכבר היום הם מהווים כ-17% משוק הרכבים בארץ, בהשוואה ל-10% בשנת ,2022 ו-4% בלבד בשנת 2021).

פתרונות מיקרו-מוביליטי, כגון קורקינטים חשמליים ואופניים חשמליים, צברו פופולריות רבה בקרב משתמשים המחפשים חלופות נוחות ובנות-קיימא לדרכי התחבורה המסורתיות. אמצעי המיקרו-מוביליטי מציעים פתרון גמיש לקילומטר האחרון, מפחיתים עומסים ומספקים אפשרויות תחבורה זולות לנסיעות למרחקים קצרים. עם זאת, ריבוי הכלים הללו בערים,  מעלה חששות לגבי בטיחות הולכי רגל, מהווה מטרד ומכשול פיזי במרחב הציבורי ומצריך תשתיות ייעודיות אשר עלולות לבוא על חשבון משתמשי דרך אחרים.

נוסף לכלי התחבורה החדשניים שהטכנולוגיה הכניסה לחיינו בשנים האחרונות, היא גם מאפשרת לנו לשנות את דפוסי הניידות שלנו. שירותי ניידות משותפת, לרבות שיתוף נסיעות, ושיתוף כלי תחבורה, שינו את האופן שבו אנשים תופסים את התחבורה וניגשים אליה. חברות כמו Uber ו- Lyft שיבשו את שירותי המוניות המסורתיים בעולם, ואפשרו לנוסעים לגשת לנסיעות בנוחות ובמחיר סביר. באופן דומה, תוכניות חברות הקורקינטים המשותפים צברו פופולריות, ומספקות אלטרנטיבה ידידותית לסביבה לנסיעות למרחקים קצרים. לניידות משותפת יש פוטנציאל להפחית את הבעלות על כלי רכב, להפחית את הביקוש לחנייה ולשפר את הניידות הכוללת בערים.  מנגד, ככל שאלו יהוו אלטרנטיבת נסיעה קלה ונגישה יותר, הם יעלו את הביקוש לנסיעות ויובילו להתגברות עומסי התנועה הקיימים.

אך מעבר לטכנולוגיות התחבורתיות שנכנסו בעשור האחרון לחיינו וכבר עכשיו יצרו השפעה עצומה על הערים שלנו ואופן ההתניידות שלנו, הקפיצה הגדולה עוד לגמרי לפנינו, כאשר יכנסו לחיינו הרכבים האוטונומים באוויר וביבשה, ויחוללו מהפכה בתחבורה העירונית. לטכנולוגיית רכבים אוטונומיים (AV) יש פוטנציאל לצמצם תאונות, לשפר את זרימת התנועה ולהנגיש את התחבורה לכל, כולל ילדים, קשישים ואנשים עם מוגבלויות שיוכלו להתנייד בחופשיות רבה יותר.

הרכבים האוטונומיים ישפרו משמעותית את מערכי הנסיעות המשותפות ויקטינו את הצורך והתלות ברכב הפרטי, כאשר הם יאפשרו ריבוי אלטרנטיבות לנסיעה. כלומר, הצפי הוא שנראה קיטון בכמות הרכבים הפרטיים, אבל גידול בכמות הנסיעות, שכן הם יהפכו מוצר קל, זמין ונגיש הרבה יותר. השאלה המתבקשת היא – כיצד בני אדם יבחרו לצרוך את הנסיעה האוטונומית- ביחד או לחוד. כדי למנוע את הגידול בנסועה שינבע מהקלות בביצוע הנסיעות, הרשויות צריכות לתמרץ את השימוש בנסיעות שיתופיות ולהגביל את השימוש ברכבים פרטיים. למשל, מומלץ יהיה להגביל משמעותית את החניות בעיר המיועדות לרכב הפרטי ולהמירן לחניות המיועדות לכלים שיתופיים. כמו כן, לחנך ולעודד את ציבור המשתמשים לנסיעות משותפות עם משתמשים נוספים.

נוסף להשפעות הסותרות על כמות הנסיעות שהרכבים האוטונומיים יוסיפו, האימוץ הרחב שלהם ושל מערכות שיתוף הנסיעות, יוצרים איום ממשי על פרטיות המשתמשים, מקיימים שדה נוסף לתקיפות סייבר ומעלים שאלות אתיות רבות.

המהפכה הטכנולוגית בתחום התחבורה מעצבת מחדש ערים, משנה את הדרך שבה אנשים נעים ומתמודדת עם אתגרי הקיימות והעומס. כלי רכב חשמליים, רכבים אוטונומיים, פתרונות מיקרו-ניידות, שירותי ניידות משותפת וטכנולוגיות תחבורה עתידניות כמו רכבות מהירות וכלי תחבורה אוויריים, תורמים כולם לאקו-סיסטם ניידות עירוני בר קיימא, יעיל ומקושר. עם זאת, טיפול בדאגות הקשורות לבטיחות, תשתיות, רגולציה, שושוויון, יהיו חיוניים לאינטגרציה מוצלחת. ככל שהטרנדים החדשים הללו ממשיכים להתפתח, ערים חייבות להסתגל ולתכנן לעתיד שבו התחבורה נוחה, נקייה, בטוחה ונגישה לכולם.