המגזין העירוני של Build

בילד משיקה רשמית את המחלקה הכלכלית: המדריך המקוצר לכלכלה עירונית בגובה העיניים

כדי להתמודד עם האתגרים הרב-תחומיים הכרוכים בצמיחת ערים ורשויות מקומיות דרושה ראייה רב-תחומית. הזוית הכלכלית היא רובד חשוב בכל מהלך עירוני ולכן מוכרחים לשים אליה לב. הכנו עבורכם מדריך מקוצר

 

מאמר / צוות build
נובמבר 9, 2021
קרדיט: Scott Graham on Unsplash

למה עיר אחת פורחת בשעה שהעיר השכנה ממשיכה להיאבק?

למה גם בעידן הקורונה, שבו התעצמה תופעת העבודה מרחוק, חברות רבות עדיין בוחרות להתמקם ולפעול באותו אזור חיוג והעובדים שלהן מוכנים לשלם הרבה כסף כדי לגור קרוב לאותו אזור?

איך קירבה פיזית בין חברות ואנשים יוצרת חדשנות מתפרצת?

כיצד הדרך שבה אנחנו נוסעים בבוקר לעבודה קשורה לשגשוג העיר שבה אנחנו עובדים ולהצלחת העיר שממנה הגענו?

האם כל עיר יכולה להצליח כמו ערים אחרות? מה חשוב לקחת בחשבון כששואלים את השאלה הזו?

הסתקרנתם? גם אנחנו!

אל סל השירותים הרחב של build מצטרפת כעת המחלקה הכלכלית, שתאפשר לנו ליצור ביחד איתכם מקומות טובים יותר לנשים, גברים, ילדים ומבוגרים. המחלקה מחויבת ללמידה מתמדת וחדשנות בכדי לייצר עבורכם את הערך הרב ביותר.

באמצעות סט כלים ופתרונות יצירתיים ופרקטיים המחלקה מפתחת מנועי צמיחה עירוניים עבור רשויות מקומיות, תאגידים עירוניים ומשרדי ממשלה, במטרה ליצור חוסן כלכלי בר קיימא ושירותים משפרי איכות חיים עבור כל משתמשי המרחב – תושבים, בעלי עסקים, צרכנים, תיירים או עוברי אורח. כמו כן, היא משלבת את החשיבה הכלכלית אל תוך שלל הפרויקטים שלנו. בין אם מדובר בתרבות, מרחב ציבורי, עסקים מקומיים ועוד.

המחלקה מתנהלת בגישה הוליסטית הלוקחת בחשבון את הכוחות הכלכליים הקיימים במרחב הכלכלי-עירוני, כגון הכלכלה הגלובלית, הלאומית והאזורית, לצד הכלכלה המקומית. הנה כמה מושגים שכדאי להכיר:

כלכלת הפרט – האופן שבו התושבים כיחידים ומשקי הבית צורכים, עובדים וגרים.

כלכלה עירונית – זוהי הכלכלה המקומית של העיר, העסקים שפועלים בה, הפעילות הכלכלית שמתרחשת בגבולותיה כמו מסחר בין עסקים לתושבים, בין עסקים לעסקים, שוק הנדל"ן והקשרים השונים בין הפעילויות הכלכליות הללו. הכלכלה העירונית היא סך כל ההתרחשויות הכלכליות האלה ולכן פעילות העסקים המקומיים והתושבים היא חלק בלתי נפרד מהכלכלה העירונית, ובהתאם, משפיעים במידה רבה על התפתחות או דעיכה של עיר.

כלכלה בין-ערים – אלו קשרי המסחר והגומלין הקיימים בין ערים, ברובד העסקים וברובד התושבים. כשמדברים על כלכלה בין ערים אפשר לחשוב למשל על שירותים מסוימים שתושב עיר אחת צורך בעיר אחרת. תרחיש כזה יכול לקרות בגלל תחרות בין הערים או דווקא בגלל שעיר המגורים לא מספקת את כל הצרכים.

כלכלה מוניציפלית – זוהי הכלכלה של הרשות המקומית: הכנסותיה ממסים עירוניים ותמיכות ממשלתיות, והוצאותיה על שירותים ופיתוח. הכלכלה המוניציפלית מגיבה לרבדים האחרים של הכוחות הכלכליים בעיר ומשפיעה עליהם. לדוגמא, כלכלה מוניציפאלית יכולה להשפיע על כלכלה בין ערים באמצעות שינויים מכוונים בכלכלה העירונית, כמו הטבות שמעניקה העירייה לבעלי עסקים מקומיים, שגורמות לעסק לשגשג ולמשוך תושבים גם מערים אחרות.

כמעט כל הצלחה או כשלון של תכנון ואסטרטגיה עירוניים תלויים במידה רבה בהיבט הכלכלי. לכן, חשוב לגבש וליישם מדיניות מיטבית הלוקחת בחשבון את כל רבדי הכלכלה המתקיימים בעיר.