המגזין העירוני של Build

ההפרדה המיטשטשת בין המציאות הוירטואלית לזו הפיזית היא הזדמנות עירונית

ערים תמיד היו יותר מאשר רק המרחב הפיזי שלהן, יותר מבניינים, כבישים, ומרחבים ירוקים. מימדים וירטאליים יכולים לשרת את התכנון העירוני והנדסת התשתיות למדידה, יצירת מודלים מורכבים והצגת הדמיות עתידיות כדי לאפשר עיר חכמה, גמישה ונגישה יותר

מאמר / מגמות עירוניות 2024
דצמבר 25, 2023

AR, VR, AV ועוד ראשי תיבות מבלבלים באנגלית הם חזית הטכנולוגיה כיום ואט-אט הם נכנסים לנו לכל תחומי החיים. כדאי להכיר מושגים אלו שכן אלו יובילו בשנים הקרובות את הקשר בין המציאות לבין העולם הוירטואלי וימשיכו לסמן מגמה אחת ברורה – טשטוש הגבולות ביניהם.

אז כדי שנדע לנווט בין מושג אחד למשנהו, אולי כדאי להתחיל במינוח פשוט בעברית של אלו:

  • (AR) Augmented Reality – מציאות רבודה
  • (VR) Virtual Realityמציאות וירטואלית
  • (AV) Augmented Virtuality וירטואליות רבודה

בשנים האחרונות המונח חכם נהיה שגור בשפתינו – טלפון חכם, טלווזיה חכמה, בית חכם, לוח חכם, עיר חכמה. הטלפון החכם עוזר לנו לתקשר בתצורות שונות, יותר מאשר רק ביצוע שיחה טלפונית ומשרת אותנו כמו מחשב שנמצא בכיף ידינו. הטלוויזיה החכמה מאפשרת לנו לצפות באינספור תכנים באמצעות יישומים שונים לצד שימושים אחרים של פנאי, מוזיקה ומשחק. הבית החכם הוא כינוי למכשירים שונים, שנמצאים כבר כמעט בכל בית כמו שואב אבק רובוטי,  או דוד למים חמים שמופעל מהטלפון. הטכנולוגיה כאן כדי להישאר – וזה רק קצה הקרחון.

המטאברס אולי נשמע לחלקנו כמו שם של משחק או חזון הזוי שמארק צוקרברג וחברת פייסבוק השיקו לעולם לפני שנתיים, אך המונח מתייחס במהותו לשלב הבא של רשת האינטרנט – שתהיה מורכבת ממרחבים חברתיים וירטואלים, המרכיבים יקום וירטואלי של ממש. ועידות וידאו, NFT, מטבעות קריפטוגרפיים ומשחקים כמו "Pokemon Go" או "פורטנייט" מסמנים את תחילת הדרך של אותו שלב שהולך ומתפתח מיום ליום.

משקפי ה-VR אינם משמשים רק בני נוער למשחקים אלא מאפשרים לנו להיכנס למציאות וירטואלית לצורך שימושים שונים כבר כיום. משקפי ה-VR עוזרים לרופאים ואנשי מקצועות הבריאות לדמות מצבים רפואיים מורכבים ומאתגרים ובכך ללמוד כיצד לפעול בצורה נכונה, מדויקת ויעילה שתבטיח את בריאותו ורווחתו של המטופל. אלו עוזרים לרופאי ואנשי מקצועות בריאות הנפש ליצור מצבים איתם המטופלים מתמודדים ובכך להפחית חרדה, לחץ והתמכרות, לצד פיתוח יכולות התמודדות שונות. משקפיים אלו מאפשרים לכלכלות מבוססות תיירות לייצר סביבה וירטואלית של המרחב ולפתח תחום חדש ושלם של "תיירות וירטואלית". אלו גם עוזרים לזוגות מאורסים להחליט איך להתחתן – בבחירת המקום, הזמן והאווירה.

ה-AR גם הוא נוכח מאוד בהשפעתו. באדריכלות, עיצוב פנים, ובתכנון מודלי תשתיות מורכבים נעזרים בהדמיות וירטואליות שמאפשרות לבעלי המקצוע לתכנן בצורה מיטבית יותר, בטוחה יותר ובהתאם לרצון הלקוחות. בתחום הקמעונאות והמסחר, רשתות וחנויות רבות מאפשרות "מדידה וירטואלית" של בגדים, ריהוט ועוד על הגוף או על חלל מסוים. דוגמאות נוספות ניתן לראות בהיבטים צבאיים, ישנן קסדות לטייסים המאפשרות תצוגה עילית על גבי תמונת העולם החיצונית של נתונים נחוצים לרבות מהירות, גובה, זווית במרחב וכדומה. בתחום התיירות, כל אחד מאיתנו יכול באמצעות פעולה פשוטה של הטלפון לצלם פסל, מבנה או אתר כלשהו ולקבל עליו מידע נוסף.

 

העיר

ערים תמיד היו יותר מאשר רק המרחב הפיזי שלהן, יותר מאשר רק בניינים, כבישים, ומרחבים ירוקים. גם בממד הווירטואלי – העיר מצליחה להיות הרבה יותר מזה. תחומי התכנון העירוני והנדסת תשתיות נעזר באמצעים וירטואליים של מדידה, יצירת מודלים מורכבים וגם הדמיה של תוצאות התכנון במהלך הליך התכנון. אלו עוזרים לאנשי מקצועות התכנון – למתכננים העירוניים, למהנדסי התנועה, למהנדסי תשתיות, לאדריכלים, אדריכלי הנוף ועוד לייצור תכנון חכם יותר, גמיש יותר ונגיש יותר. כך לדוגמא, סטרטאפ בשם InCitu מאפשר לכל אדם לראות כיצד המרחב ייראה בעתיד לאור תכניות בנייה צפויות "בהתלבשות" על המרחב, מתוך מכשיר הטלפון החכם שלו. אך תחום התכנון אינו לבדו, וערים בעצמן נכנסות לעובי הקורה בממד הוירטואלי. בינואר 2023, עיר הבירה של דרום קוריאה, סיאול, השיקה את העיר הוירטואלית של סיאול שמאפשרת לתושבי העיר לקבל שירותי עירייה ומענה לשאלות, להיות שותפים בתהליכי ייעוץ של העירייה, לתמוך בעסקים מקומיים ולרכוש מהם ולקרוא ספרים בספרייה הציבורית הוירטואלית של העיר. נראה כי מעל 40 ערים נוספות בעולם, מדנוור בארה"ב ועד אדיס אבבה באתיופיה, מגששות בנבכי המציאות הוירטואלית. כל אחת מהערים רואה אפשרויות שונות ומגוונות במטאברס.