המגזין העירוני של Build

מחדשים את לב העיר – קולנוע ההיכל חוזר לחיים!

אנחנו ב-build מאמינים שלכל עיר יש לב – זהו לב העיר. מרכז עירוני שוקק, מלא חיים, שמנקז אליו את הפעילות הכלכלית, שמושך אליו תושבים ויזמים כאחד, ושמהווה אבן שואבת של תרבות, בילוי ופנאי – זה מה שכולנו מחפשים בעיר טובה.

 

מאמר / Uncategorized
אוקטובר 13, 2020
קרדיט: Ynhockey

כמו בגוף האדם, הלב של העיר הוא משהו שאי אפשר בלעדיו, והחוזק שלו מעיד על חוזקה של העיר כולה. בעצם, אפשר לומר שמרכז העיר משקף יותר מכל את מצב העיר כולה, ולכן צריך לשים אליו לב. וכמובן – אם הלב שלנו לא עובד כמו שצריך, אנחנו חייבים לטפל בו.

ערים ותיקות עוברות תהליך טבעי של התרחבות והתרחקות ממרכז העיר. כשהלב הולך ומזדקן, זו בדיוק הנקודה שבה עיר נדרשת לחשוב על האופן שבו היא יכולה להזריק חיים אל המרכז שלה. זה בדיוק מה שגילינו כשהתחלנו ללוות את עיריית פתח תקווה. העיר הלכה וגדלה, ועכשיו הגיע הזמן לחדש את פניו של המרכז הוותיק. האסטרטגיה של חידוש מרכז העיר כוללת מרכיבים רבים המשלימים זה את זה. אולם, יש פרויקט אחד שמתמצת בצורה הטובה ביותר את התהליך כולו – חידוש קולנוע היכל.

קולנוע היכל נחנך בשנת 1937 כיוזמה משותפת של קרן קיימת לישראל שתרמה את הקרקע ושל הסתדרות העובדים שהקימה את המבנה בתכנונו של האדריכל המפורסם אריה שרון. מיד עם הקמתו הוא הפך למוקד תרבות מרכזי עבור תושבי פתח תקווה, ובמשך שנים רבות האולם הגדול של הקולנוע אירח אלפי אנשים שבאו לצפות בסרטים ובהופעות חיות – מופעי בידור, קונצרטים והצגות תיאטרון. בשנות ה-80' הוא הפך לשם דבר בציבוריות הישראלית, כשהועלתה השאלה האם יוקרנו סרטים בקולנוע בסופי השבוע. לאחר עשרות שנים שבהן שימש את הציבור הרחב, דלתותיו נסגרו, ומזה שנים שהוא עומד נטוש – מחכה בסבלנות לחיים חדשים.

כראוי למבנה בעל חשיבות היסטורית, תרבותית וחברתית, קולנוע היכל סווג כבניין לשימור. תושבות ותושבים מהאזור, שלחלקם גם זיכרונות נוסטלגיים של הקולנוע בימי זוהרו, שמחו לשמוע שהבניין יזכה לשימור ויחזור להיות בית לפעילות תרבותית. בחודש שעבר יצאה העירייה בקול קורא (RFI) לפיתוח וקידום מתחם קולנוע היכל, שיופעל מחדש כעוגן תרבותי עירוני. מול הקולנוע תוקם כיכר עירונית עם שטחים ירוקים פתוחים, ובמקום מבנה ההסתדרות הסמוך תוקם תחנת מטרו. בהתאם לתוכנית האסטרטגית של מרכז העיר, האזור יאופיין בעירוב שימושים, כך שימשוך אליו גם עסקים חדשים ותושבים חדשים.

ההתחדשות של קולנוע היכל בפתח תקווה מדגימה את החשיבות של התחדשות מרכזי הערים. ערים רבות בישראל ובעולם יכולות ליהנות מתהליך דומה, שבו מפיחים חיים במוסד תרבות כך שיהווה עוגן למרחב עירוני שוקק. עיר לא יכולה להרשות לעצמה לוותר על הלב שלה, משום שהוא מדד להצלחת העיר כולה. מעבר לכך, למרכז העיר יש איכויות עירוניות ששווה לנצל, כמו נגישות גבוהה ותשתיות קיימות, שצריך לשפר ולשדרג כדי שיחזרו להיות מוקד של גאווה מקומית. חשוב לזכור שמרכז העיר גם מכיל את הDNA המקומי, כך שאפשר לזהות את מה שקיים בו מלכתחילה, ולגייס את סוכני השינוי שיתרמו מזמנם ומרצם לחידוש פני האזור.

תהליך כזה של התחדשות מרכז עיר חייב להיות חלק מתוכנית אסטרטגית. משום שזהו תהליך מורכב של פיתוח אורבני, הוא חייב להיות חלק מראייה כוללת, שתאפשר עירוב שימושים של מגורים ומסחר, משרדים ומבני ציבור, שטחים פתוחים וכן תרבות ופנאי. כשכל השימושים הללו מתפתחים בהרמוניה, הם מקדמים את האזור כולו ומעלים את ערכו כך שכולם מרוויחים – גם העסקים, גם התושבים וגם העיר בכללותה. כשהלב חוזר לפעום במרץ, רואים כיצד מרכז העיר חוזר להיות מגנט שמושך אליו מגוון של אנשים שיכולים לממש את הפוטנציאל שלו.

אנחנו בbuild גאים להיות שותפים לתהליך ההתחדשות של מרכז העיר פתח תקווה ולהביא מהמומחיות שלנו. בסל הכלים שלנו אנחנו מביאים ניסוח של תוכנית התחדשות למרחב האורבני. אנחנו מביאים גם את היכולת לגייס גופי תרבות, בילוי ופנאי,להקים מרחבים עסקיים (עמותת עסקים BID) וביצוע של פרויקטי פלייסמייקינג – עיצוב מחדש של המרחב הציבורי כך שיהיה אטרקטיבי יותר. הסיפור של קולנוע היכל הוא דוגמא טובה לאופן שבו עיר יכולה לחדש את מרכז העיר הוותיק דרך החייאת מוסד תרבות מקומי, ואנחנו שמחים להיות שם כשזה קורה. בחודשים הקרובים נראה את התהליך קורם עור וגידים ונעדכן אתכם על התפתחויות.

רוצים לקרוא עוד על תהליך הRFI לחצו כאן