המגזין העירוני של Build

הדרך להתחדשות עירונית גם מחוץ לאזורי הביקוש

 

 

מאמר / בילדבלוג
יולי 29, 2019
קרדיט: Levi Meir Clancy on Unsplash

מינהלת התחדשות עירונית

עם גידול דמוגרפי חסר תקדים ביחס לעולם המערבי, ועם מיעוט שטחים פתוחים, הערים בישראל חייבות לחדש את פניהן כדי לדאוג לאיכות חיים טובה יותר. שינוי כה עמוק ויסודי הוא מסע ארוך, וכמו כל מסע – הוא צריך להתחיל בצעד הראשון. אחד הצעדים הראשונים בדרך להתחדשות עירונית, בערים בהם ההתחדשות לא קורית מכוחות השוק, היא הקמת מינהלת עירונית, שתכוון את התושבים והיזמים ותסייע בביצוע תהליך אחראי, בטוח ויעיל.

 

בדרך הנכונה

ישראל היא מדינה מיוחדת. שיעור גידול האוכלוסייה הוא הגבוה ביותר בעולם המערבי. שטחה הקטן של המדינה לא יכול להכיל עוד ועוד יישובים, משום שהשטחים הפתוחים הולכים ונגמרים. זה האתגר המיוחד שאנחנו ניצבים בפניו – איך אפשר להכיל יותר אנשים מבלי לזלול עוד שטחים? הפתרון הוא התחדשות עירונית – הגדלת הקיבולת של הערים הקיימות, תוך שמירה על איכות הסביבה מחוץ לעיר ותוך שמירה על איכות החיים בתוך העיר.

אכן, בעשור האחרון התחוללה מהפכה בתחום התכנון בישראל. אחרי עשורים רבים של פיזור האוכלוסייה והקמת יישובים חדשים, כעת מתמקדים ביישובים הקיימים ומחדשים את פניהם. ממשלת ישראל קיבלה החלטות קריטיות ברוח זו, ובסוף שנת 2017 הוקמה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. מטרתה של הרשות היא לסייע לעיריות, ליזמים ולתושבים בביצוע פרויקטים מסוג זה.

בשנים האחרונות נופקו היתרים לפרויקטים של התחדשות עירונית שצפויים להביא להוספה של עשרות אלפי יחידות בשכונות מגורים ברחבי הארץ. בשנת 2018, מבין כל הדירות שנמכרו בישראל, כ-14% היו דירות מהתחדשות עירונית. אנו עדים להתפתחות מואצת בתחום זה בזכות 25 מנהלות להתחדשות עירונית שפועלות בערים שונות ברחבי הארץ ונמצאות בקשר עם הרשות הממשלתית. אנחנו רק בתחילת הדרך, אבל כבר ניתן לראות שאנחנו בדרך הנכונה.

 

ארגז כלים

פרויקטים של התחדשות עירונית הפכו לשכיחים בנוף הישראלי, עד כדי כך שאם תשאלו את הישראלי הממוצע, הוא מייד יוכל לשלוף מושגים מוכרים מהתחום. היום לא רק אנשי מקצוע יודעים שהצירוף "פינוי-בינוי" פירושו בנייה והריסה מחדש, ושחיזוק הבית המשותף נעשה במסגרת תמ"א 1/38. ההתחדשות העירונית הפכה לנושא שיחה של תושבי הערים בישראל, אבל השאלה היא עד כמה ניתן לרתום את הסקרנות ההתחלתית ולהוציא אותה מן הכוח אל הפועל.

הדרך לשם עוברת בהעצמת התושבים והיזמים, שרוצים לנצל את ההזדמנות ולעלות על רכבת ההתחדשות העירונית. צריך לתת בידיהם את הכלים, כלומר, את הידע, שיאפשר להם לקבל החלטות באופן מושכל. למשל, העיר באר שבע שמה לה למטרה לקדם את נושא ההתחדשות העירונית בעיר. לשם כך, הוקמה מינהלת מיוחדת שמתמקדת בשכונות הוותיקות, שמהוות את לב העיר. המינהלת היא הכתובת לתושבי העיר שרוצים להתייעץ בנוגע לכלים שעומדים לרשותם כבעלי נכסים, ליזמים שרוצים לקדם את תוכניותיהם ולהחייאת העירוניות בלב העיר יחד עם התושבים.