המגזין העירוני של Build

חתך רחוב: ניזון מסדרי עדיפויות וקובע מציאות סובייקטיבית

חתך רחוב הוא אמצעי להתבונן במבנה הרחוב ומרכיביו, לשאול את מי משרת הרחוב ומה מטרתו. לפעמים, חתך רחוב שעל שולחן השרטוט נראה מבטיח יתגלה במציאות ככזה שחוטא למטרה שלשמה תוכנן, או יחשוף מטרות שעליהן לא חשבנו

 

מאמר / עדי ברק, רותם כרמי
נובמבר 30, 2022

הרחובות בערים שלנו הם המרחבים שבתוכם קורים החיים העירוניים. רוצים להכיר את חיפה? טפסו להנאתכם ברחובותיה מהדר ועד הכרמל. ירושלים מעניינת אתכם? שיטוט בסמטאות הצרות של נחלאות ולאחר מכן קריית יובל יספר לכם שני סיפורים שונים לגמרי, אבל עם חוט מקשר.

השימושים השונים הפרוסים לאורך הרחובות, נראות הרחובות והחוויה המתקבלת במהלך שיטוט בהם, הם האלמנטים המשמעותיים המעצבים את הרוח ואופי הערים שלנו. לכן, לחתך הרחוב – אותה אילוסטרציה תכנונית שמדגימה לנו כיצד עתיד להיראות הרחוב שלנו – יש השפעה מכרעת על חיי היום יום באותם רחובות ועל היכולת שלנו להרגיש נעים או לא נעים בערים שלנו.

את הרחוב, התאום המציאותי של חתך הרחוב, חולקים יחד הולכי רגל, בעלי עסקים, רוכבי אפניים, אוטובוסים, רכבים פרטיים וגם בעלי חיים. כל אלו חווים את הרחוב והם משתתפים חשובים בקלחת של איכות החוויה במרחב הציבורי. מסיבה זו, מתכנני ערים, אדריכלים ועיריות, לא יכולים להקל ראש בתכנון חתכי הרחוב השונים, ועליהם לשים לב לסדרי העדיפויות המשתקפים בחתך הרחוב, כלומר לנתח מחתך הרחוב המוקצה לכל סוג של משתמשי הרחוב. בנוסף לסדרי עדיפויות, מומלץ שכל העוסקים בתכנון חתכי רחוב, יגיעו פיזית לרחובות שכבר קיימים, וירגישו אותם. כך, יוכלו ללמוד על בשרם וליישם בחתכי הרחוב שיתכננו. בעת השיטוט, יוכלו לשאול את עצמם – איך ההרגשה ללכת לכל אורכו של הרחוב? האם ההרגשה שונה בשעות הבוקר, הצהריים והערב? האם זהו מרחב שרק רוצים לעבור דרכו הלאה בדרך ליעד, או מקום שגורם לנו לעצור רגע, לשהות בו, וליהנות ממה שיש לו להציע?

בישראל, הרוחב המקובל של מדרכה הוא 1.3 מטר, רוחב שאינו מספיק להליכה נינוחה של שלושה אנשים (או יותר) במקביל, בטח לא במקרים שבהם המדרכה מארחת רהיטים שונים, צמחים, ואפילו 'אורחים לרגע' – אופנועים ומכוניות שבעליהם ראו במדרכה מקום מעולה לחנייה, כי היא לא חוסמת את תנועת המכוניות בכביש. אלא שרוחב המדרכה אינו גזירת גורל, אל פשוט שיקוף של סדרי עדיפויות.

בואו ננסה ללמוד יחד איך חתך רחוב יכול לעצב חוויה. רחוב "דרך השלום" בבאר שבע. רחוב באורך 1.62 ק"מ, החוצה מקצה לקצה את שכונה ג' ומכאן חשיבותו הרבה ביצירת קישוריות ונגישות. כדי לנתח את תפקוד הרחוב, יצרנו את חתך הרחוב שלו בכלי המקוון streemix.net וקיבלנו את התוצאה המוצגת מטה.

התמונה הברורה שעולה מחתך הרחוב הנוכחי היא שאותה קישוריות רצויה, ניתנת למשתמשי הדרך במינונים שונים: כלי הרכב נהנים מששה נתיבים בכביש, הולכי הרגל צועדים במדרכות שרוחבן מאפשר לשני אנשים לכל היותר לפסוע זה לצד זה, ורוכבי האופניים והקורקינטים מקבלים.. אממ.. כלום. הצורך בתשתית בטיחותית למעבר של דו-גלגלי לא ממונע מתגבר לאורך תחושתם של הולכי הרגל ברחוב, הרגשה שהצעידה ברחוב ארוכה, בלתי נגמרת וחמה. בלילה, הרחוב לא מואר מספיק וחוסר הביטחון גובר. לכן, מצד אחד יש הגיון להעמיד תשתית שתאפשר מעבר מהיר יותר מקצה לקצה – רוכבי אופניים במקום הולכי רגל, ומהצד השני להעמיד תשתית רחבה יותר להולכי הרגל שהולכים בחלקים מסוימים מהרחוב, כדי שתיווצא ההזדמנות לחלוק את המרחב עם אנשים נוספים.

שינויים בסדר העדיפויות ומשחקים קטנים עם החתך יכולים להציע לנו שלל אפשרויות חדשות, אחת מהן מוצגת מטה.

מצאתם את ההבדלים?

ויתרנו על נתיב נסיעה צידי שנפח התנועה הנמוך יחסית לא הצדיק את קיומו, החלפנו את הדקל בעץ שנותן צל משמעותי הרבה יותר, יצרנו שבילי אפניים המאפשרים לחצות את הרחוב במהירות(באופן יחסי להולכי רגל) ווהרחבנו את המדרכות כדי ליצור תחושה שאפשר להסתובב במרחב כהולך רגל בלי להתחכך באחרים או להידרש לפינוי הדרך עם כל הפתעה שצצה.

חתך הרחוב שלנו עוד יצטרך להיבחן במבחן המציאות: כיצד מרגישות ההליכה והשהות בו במהלך היום והלילה? אבל כבר מתכנון ראשוני, אנחנו מוכנים להגיע לביקור ברחוב ולשוטט בו קצת אם תרצו להצטרף.

כשמהנדסים ומתכנני ערים מחליטים כיצד ייראו הערים שלנו, עליהם להגיע לרחוב ולחוות אותו. להסתובב בו בבוקר, בצהריים ובערב, לנסוע באפניים ובאוטובוס, ולשאול את עצמם שאלות כמו – האם חתך הרחוב שיצרתי משרת את משתמשי הדרך שתיעדפתי? האם הוא ערוך לתרחישים כמו מספר גדול של הולכי רגל בו זמנית, חסימות מדרכה פתאומיות בשל מפגע?

הדרך שבה הרחובות שלנו נראים היא לא גזירה משמיים, אלא עניין של קבלת החלטות, שיש לנו את היכולת להביע את דעתנו לגביה, כי כולנו יכולים להבין את הרחוב ולומר עליו משהו. כלים כמו streetmix לדוגמה יכולים ליצור שיח בקהילה ואפשרות להתנסות ראשונית ובחינה כיצד אנחנו רוצים להשתמש במרחב הציבורי המשותף שלנו. זוהי הזדמנות לבחינה משותפת של הצרכים, הרצונות וסדרי העדיפויות שאנחנו מקדמים כדי ליצור מרחב של הסכמה בין אינטרסים שונים.

בפעם הבאה שתצאו לרחוב, אנחנו מזמינים אתכם ואתכן להעיף מבט ביקורתי בחתך שלו – איך הוא בנוי, את מי הוא משרת בעיקר, ואיך אפשר לשנות אותו כדי ליצור את החוויה העירונית היומיומית הרצויה עבורכם.