המגזין העירוני של Build

עיריית תל אביב-יפו משקיעה במחקר ומיפוי המסחר בעיר בכדי להיערך לשינויים העתידיים

 

 

מאמר / צוות build
דצמבר 28, 2022

לקוח:  עיריית תל אביב-יפו | מינהל הנדסה

תחום:  אסטרטגיה עירונית | מסמכי מדיניות

שותפים:  build, דרמן ורבקל אדריכלות, קיימא / פרופ' דן אריאלי, עדי יופה טרנדולוגית, נחמן שלף תנועה ו-big data, ד"ר קרן מיטרני אדר' גלי ויזל ייעוץ היסטורי

 

הרקע

המסחר בעיר הוא חלק מובהק מזהות העיר ואופיה. לאורך ההיסטוריה מסחר ומגורים הלכו יד ביד והיוו חלקים משלימים לחוויה האנושית בעיר והסיבה לצאת אל המרחב הציבורי, לשוטט בו ולהחיות אותו. מסחר עירוני שומר על תנועה ערה ברחובות לאורך שעות היממה, תורם לחוסן הכלכלי העירוני ומהווה תמונת מראה להתנהגות אנושית ותהליכים היסטוריים וטכנולוגיים.

הצורך

אנו מצויים בעידן של מעבר מהיר מאין כמוהו, שבו טכנולוגיות חדשות משנות את דפוסי המסחר העירוני בקצב מסחרר, ודורשות מאיתנו לחשוב מחדש על כלי מדיניות חדשים, עיצוב ותכנון המרחב האורבני ועוד. עיריית תל אביב-יפו ביקשה להגדיר כלי מדיניות ולשרטט את מפת עתיד המסחר העתידית של העיר בכדי להיות ערוכה מבחינה אסטרטגית, ולהצביע על הפוטנציאל המסחרי ומאפייניו באזורים שונים של העיר ועל התנאים הדרושים למימושו, בעידן של מסחר משובש שהולך ומשתנה ללא הפסק.

התוצר

צוות החשיבה שהובלנו הורכב ממומחים שונים מובילים בתחומם, שניתחו את המרחב המסחרי בתל אביב-יפו בשלל זויות: מגמות מסחריות מקומיות וגלובליות, היסטוריה, כלכלה ועסקים, תנועה ועוד במטרה לגבש המלצות וכלי מדיניות לפיתוח הרחובות והמרחבים המסחריים הקיימים והחדשים. פרויקט מחקרי אדיר מימדים זה טיפל בסוגיות היסטוריות כמו המסחר בגבולות העיר הלבנה והתפתחות רשת הרחובות, שאב השראה מפרקטיקות תכנון ורגולציה שנבחנו ויושמו בעולם, ובחן את הכלכלה העירונית המקומית על פי מדדים כמו כח קנייה, ענפים מרכזיים ומגמות מרכזיות. שלב זה יצר בסיס רחב להבנה ושיח משותף בין חברי הצוות ונציגי העירייה, שאיפשרו בתורם לגבש תובנות והמלצות מדיניות עתידיות. רובד נוסף של הפרויקט עוסק ביצירת כלים פרקטיים למתכננים עירוניים ומקבלי החלטות, שיידרשו לפעול לקידום המסחר בעיר תל אביב-יפו. כך למשל, מופו כלל רחובות המסחר בעיר ורוכזו בכלי דיגיטלי אינטראקטיבי, המציג מידע רלוונטי אודותם בצורה ויזואלית ועל תשתיתGIS.

 

בקרוב נוכל לשתף בתוצר המלא. שווה מעקב.