המגזין העירוני של Build

"ראינו כי טוב" – ומה עושים עם זה בעולם?

מדינות שונות תוקפות את נושא המבנים הנטושים בדרכים שונות, כל מקום לפי יכולתו וצרכיו. אז מה ראינו ואהבנו? קפיצה מהירה לאמסטרדם.

 

מאמר / רותם כרמי
פברואר 2, 2022

Lola Bae – Amsterdam

אזור Amstel III (דרום-מזרח אמסטרדם) עובר בשנים אלו שינוי משמעותי מאזור משרדים לאזור תעסוקה, פנאי ומגורים, וכחלק משינוי זה מבנים רבים מיועדים להריסה ובנייה מחדש. משום כך, חלקם עומדים שוממים שכן אף עסק או ארגון לא רוצה להתמקם במקום שלאחר עבודה קשה ייהרס במהירות.

עם האתגר הזה בדיוק התמודדו בשותפות חברות פלייסמייקינג מטעם עיריית אמסטרדם וחברת LOLA, הנותנת מענה לנכסים נטושים ע"H ניהולם והשמשתם יחד עם גורמים מקומיים ליצירת אימפקט קהילתי. כך נולד פרויקט Lola Bae – מבנה דו-קומתי שהוסב כולו להיות חללי עבודה ומשרדים ליזמים ויוצרים מקומיים משכונת Bijlmer הקרובה, שאוכלוסייתה מורכבת בעיקר מקבוצות מהגרים.

Lola Bae מספק מרחב עבודה פרטי לסוגים שונים של עצמאיים – ממעצבים גרפיים ועד ספרים. המקום גובה מהם דמי שימוש נמוכים בצורה יוצאת דופן, ומעניק שירותי ייעוץ וליווי עסקי. זאת, מתוך ההבנה שכדי להיות יזמ.ית וחלק מקבוצת מיעוט, נדרשת עבודה קשה בתחילת הדרך. כמו כן, המקום הוא בית לאירועים, כנסים ומפגשים המשרתים את הקהילה המקומית והאזור כולו ומהווה מנוף להתפתחות.

לאתר Lola Bae

לאתר LOLA

 

De School – Amsterdam

הקומפלקס De School (קראו: 'דה סחול') הוקם בשנת 2016 בתוך בית ספר ישן וריק באמסטרדם, על ידי חברת Post CS BV שהקימה מועדונים ידועים כגון Trouw.

החברה הפכה את בית הספר למסעדה (מוצלחת מאוד!) בעלת מרחבים משלימים ומגוונים –  בית קפה, גלריית אמנות, חלל להופעות וחדר כושר. מחסן האופניים של בית הספר הוסב להיות  מועדון מוכר בסצינת חיי הלילה, שמשך אליו די ג'יים מפורסמים רבים. המקימים ניצלו את העובדה שבית הספר המקורי נועד להכיל מאות תלמידים, והשמישו אותו כך שיוכל להתאים לשימושם של עד כ-700 איש. לשם הפעלת המתחם בשימושו החדש, ניתן  היתר פעילות ל-24 שעות ביממה.

De School הינו דוגמא מעולה לאופן שבו יצירתיות ושימוש במבנים נטושים בעלי שימוש מסוים בעבר יכולים להפוך את עורם ולייצר קהילה, תרבות ושימוש מייטיב שמשרת לא רק את הקהילה הקרובה אלא את העיר כולה.

אל תשכחו לעבור שם בביקור הבא שלכם בעיר!

לאתר: https://www.deschoolamsterdam.nl