הפרויקטים שלנו

מעג"ל – מרחב עסקי גיאוגרפי לקידום

עיריית תל אביב-יפו, המינהלת לקידום עסקים
צילום: build
תעודת זהות
תחום פעילות:
אסטרטגיה ותכנון עירוני, ייעוץ כלכלי, מיתוג ושיווק ערים ואזורים
שנת התחלה:
2016
איך הפרויקט עוזר לעיר?
רחובות מסחר, שירות עירוני, מרחבים ציבוריים

האתגר

רחובות המסחר ומרכזי הערים הלכו והתרוקנו עם צמיחת המסחר המקוון ותרבות הקניונים. בנוסף לכך, חסמי תשתיות בעקבות פרויקט הרכבת הקלה מציבים את המסחר בתל אביב בפני תקופה מאתגרת. עם זאת, הרצון של תושבי ומבקרי העיר בחווית רחובות שוקקים ופעילים נותר בעינו. בהתאם, האתגר הוא מציאת הדרכים  להחזרת מרכזי הערים ורחובות המסחר להיות מרחבים פעילים שהציבור הרחב יכול להנות מביקור בהם, וכמובן, רווחיים לעסקים הפועלים בהם. בתור התחלה, ביקשה העירייה להתמקד בשלושה אזורים שונים בעיר: כיכר גבעון, רחוב שינקין וגן החשמל.

מה עשינו?

חקירה של שלושת האזורים שבהם טיפלנו העלתה קווי דמיון שהובילו אותנו למסקנה כי נדרש שינוי עומק בהתנהלות המרחבים. אף שהצרכים והרצונות של העירייה, העסקים באותם מרחבים והמבקרים הפוקדים את האזור דומים במהותם, היה צורך להתארגן יחד כדי לנוע אל עבר המטרות המשותפות. כך, לראשונה בעיר, הובלנו יחד עם המינהלת קידום העסקים בעיריית תל אביב-יפו, את מודל ה- BID (Business Improvement District) או בשמו התל אביבי – מעג"ל (מרחב עסקי גיאוגרפי לקידום). המודל מאפשר את התאגדותם של עסקים מקומיים במרחב גיאוגרפי משותף, לצורך קידום פעילותם הכלכלית. מטרת ההתאגדות היא ליצור מרחב עסקי שוקק, תוסס ורווחי בשיתוף פעולה הדוק ופרודוקטיבי בין העסקים לרשות המקומית. הכלי המרכזי לביצוע המהלך הינו הקמת עמותת עסקים חזקה שמפתחת יזמות, מאפשרת לעסקים ליהנות מתמיכה ושיתופי-פעולה, מעודדת פעילות כלכלית במרחב ומעצימה את כוח השיווק והרכש כקבוצה אחת מאוחדת. זאת, מתוך התפיסה כי השלם גדול מסך חלקיו.

במונחים מקומיים, מודל ה-BID מהווה בשורה משמעותית עבור חנויות ובעלי עסקים במרחב העירוני, אשר אינם שייכים למתחמים מסחריים או קניונים. ההתאגדויות מנוהלות באופן עצמאי במשך השנים האחרונות תוך שיתוף פעולה הדוק עם עיריית תל אביב-יפו, ושומרות על יציבות וצמיחה עסקית תוך שיפור התדמית של המרחב העסקי-גיאוגרפי בו הן פעילות.

האימפקט

  • התאגדויות העסקים פועלות באופן עצמאי בשיתוף פעולה הדוק עם עיריית תל אביב יפו
  • העסקים בהתאגדויות נהנים מצמיחה עסקית
  • מבקרים רבים פוקדים את האזורים שקודם להתאגדות היו דלילים בתנועה