המגזין העירוני של Build

פתח תקווה מחדשת את מרכז העיר דרך תרבות ומרחבים ציבוריים איכותיים

 

 

מאמר / צוות build
דצמבר 28, 2022


לקוח:  עיריית פתח תקווה

תחום:  פיתוח מרחב ציבורי | פרוגרמת תרבות | אסטרטגיה עירונית

שותפים:  נחלת הכלל, סטודיו OA

רקע:  עיר היא אורגניזם חי, המשתנה כל הזמן, ומאגד מרכיבים רבים שכולם חיוניים לתפקודו. ערים שונות זו מזו ולכן לא קיים מתכון אחד לעיר מוצלחת, אבל כשעיר מסוימת או חלק ממנה לא מתפקדים, יש לכך סממנים ברורים. משום שסביבה עירונית היא סביבה מורכבת (מרחב פרטי וציבורי, תושבים, עסקים, הולכי רגל, נוסעי רכב ותחב"צ ועוד), וכך גם הטיפול בה.

הצורך

מרכז העיר פתח תקווה, לב המושבה הראשונה בישראל, סובל בשנים האחרונות מירידה באטרקטיביות באזור ומהידלדלות של מבקרים במרחב. בבואנו להחזיר עטרה ליושנה, היה ברור שהתחדשות מרכז העיר לא יכולה לקרות בן לילה, או באמצעות התערבות נקודתית וטקטית, אלא יש צורך במספר פרויקטים גדולים שייצרו השפעה הגדולה מסך חלקיה.

האסטרטגיה

התכנון האסטרטגי להתחדשות מרכז העיר מטפל במספר מוקדים: רחוב חובבי ציון – הרחוב הראשון בעיר שעסקים רבים פועלים לאורכו, מדרחוב ההגנה/קציר, מבנה קולנוע היכל שנסגר ונננטש, ופארק יד לבנים הסמוך למוקדים אלה. הרעיון המארגן עבור כל מוקד הוא 10+ שלפיו מקום עירוני טוב הוא כזה שלמבקריו יהיו לפחות עשרה דברים שונים שיוכלו לעשות בו.

פארק יד לבנים

אחת מפנינות הטבע והפנאי האורבניות של העיר פתח תקווה, שנהנית ממיקום אטרקטיבי ואיכויות סביבתיות גבוהות, אך סובלת מזרם דליל של מבקרים לאורך רוב שעות היממה. בסביבת הפארק ובתוכו שוכנים מוסדות תרבות בעלי ערך וייחודיות, אך אלה אינם מקיימים מערכת יחסים הדדית עם המרחב סביבם. גם מבנים היסטוריים המקיפים את הפארק, כמו חדר האוכל של קיבוץ גבעת השלושה, מבנה גן הילדים הישן וגן הוורדים המתוכנן בסגנון אירופאי מהמאה ה-19, אינם מנוצלים על ידי הקהילה המקומית ועומדים כפילים לבנים בשכונה במשך שנים. במטרה להעצים את הפארק, גיבשנו עבורו תוכנית אסטרטגית ופרוגרמת שימושים הנשענות על חזון משותף: מעגלי תרבות פעילים. מעגלים אלה מייצרים במרחב מגוון מוקדי שהייה יחודיים ונקודות עניין עבור קהלים שונים. כל מעגל תרבות זכה לטיפול בשלושה רבדים:

  1. כלכלי – הגדרת תמהיל השימושים, מודל הפעלה ומודל כלכלי וניהולי.
  2. פיזי – קביעת הנחיות לגבי מבנים הנמצאים במרחב, המרחב הציבורי שסביבם והחיבורים שביניהם.
  3. קהילתי – הצגת סדרת פעילויות ותכנים שמתאימים לקהילה המקומית.

רחוב חובבי ציון

חובבי ציון הוא הרחוב הראשון בפתח תקווה שבמשך שנים היה ליבה המסחרי הפועם של העיר ולכן נהנה מאיכויות היסטוריות. באופן טבעי, בחלוף השנים עבר הרחוב שינויים רבים, וגם צרכי האוכלוסייה המקומית השתנו.

במטרה לנצל את פוטנציאל הרחוב, עיריית פתח תקווה ביקשה לקדם פרוגרמה שתרחיב את המגוון המסחרי בו ותתמוך בעסקים המקומיים, תשפר את ההליכתיות עבור הולכי הרגל, ותעצים את העוגנים התרבותיים-היסטוריים הפזורים לאורכו. בעת גיבוש הפרוגרמה בחנו מקרוב את חתך הרחוב של חובבי ציון כדי לזהות אלמנטים המעודדים מגוון מסחרי והליכתיות, ואלמנטים מעכבים שבהם נרצה לטפל.

כך למשל, הצבענו על רצף החזיתות המסחריות, המבנים ההיסטוריים, והחצרות הפנימיות, כגורמים איכותיים שנרצה לשמר ולהעצים. מנגד, זיהינו מדרכות צרות שלא מאפשרות לבתי קפה להתרחב אל הרחוב ולהעשיר את החוויה במרחב הציבורי, מיסעה (כביש) שהנסיעה בה מהירה מהרצוי ברחוב מסחרי, ומחסור בצמחייה שתיצור הצללה טבעית.

הפרוגרמה שהגדרנו משפרת את חתך הרחוב בהתאם לצרכים האלה בדיוק:

1. הרחבת המדרכות במספר מוקדים באמצעים טקטיים כמו פרקלטים, ובמוקדים אחרים באמצעות שינוי מהותי במבנה הצמתים שלאורך הרחוב. הרחבות שיאפשרו לבתי קפה ועסקים נוספים לגלוש למרחב הציבורי באופן כזה שמצד אחד יעורר את המרחב הציבורי ויוסיף לו עניין, ומצד שני לא יפריע ליתר משתמשי הדרך.

2. יצירת מיסעה מרוצפת שמאטה את תנועת כלי הרכב, מהלך חיוני ליצירת תחושת ביטחון ובטיחות בקרב הולכי הרגל ורוכבי האופניים ברחוב.

3. הוספה מאסיבית של עצים וצמחייה נוספת, שיאפשרו הצללה טבעית ובכך ישפרו את חווית השימוש במרחב.

4. העצמת תאורת הרחוב, לטובת תחושת הביטחון של המבקרים שמגיעים בשעות החשכה. באופן טבעי, נעדיף לשהות לאורך זמן ברחובות שבהם אנחנו מרגישים בטוחים יותר, ומשך השהייה נקשר גם עם הנטייה לרכוש. במילים פשוטות, ככל שאנחנו נמצאים במקום זמן רב יותר, כך עולה הסיכוי שגם נרכוש בו דבר מה.

מדרחוב ההגנה קציר

מדרחוב ההגנה קציר הוא ציר מוכר שעם השנים חווה תהליך של התיישנות ואיבד מכוחו התרבותי והחברתי, בעיקר על רקע יציאת תושבים לשכונות חדשות שבשולי העיר. עם זאת, המדרחוב עדיין שוכן בין מבנים היסטוריים רבים ומהווה את נקודת החיבור בין צירים מרכזיים בעיר כמו רח' חיים עוזר, חובבי ציון ועוד. הטיפול במדרחוב נחלק להיבט הפיזי ולהיבט התוכן.

שדרוג פיזי –  יחד עם שותפינו, סטודיו OA ונחלת הכלל, תיכננו מרחב עירוני פעיל אשר מכיל בתוכו פלטפורמות שונות לפרוגרמות תוכן ופעילות מגוונת במרחב. מבחינה עיצובית, יצרנו קונספט חדשני של אלמנט ברזל צבעוני הנע לכל אורכו של המדרחוב ומספק נקודות עניין ושהייה רבות.

תכנית עבודה תרבותית, קהילתית ועסקית – תוכן הוא כלי מרכזי למשיכת קהלים למרחבים, ולכן גיבשנו תכנית תוכן שנתית הממצבת את המדרחוב כמרכז פעיל ומגוון לאורך כל שעות היממה, המושך אליו אוכלוסיות שונות. תכנית התוכן משלבת את בעלי העסקים במדרחוב באופן פעיל, מבססת מסורות תרבותיות, ומהווה פלטפורמה לפעילויות של ארגונים אזרחיים הפועלים בעיר.

פרוגרמת תרבות לפתח תקווה

אנחנו נרגשים להוביל את פיתוח פרוגרמת התרבות של עיריית פתח תקווה. ביחד עם השותפים לדרך, אנו פועלים למשיכת יזמי תרבות ומוסדות תרבות, אמנים ויוצרים, במטרה לעודד את ההתחדשות התרבותית במרכז העיר. פרוגרמת התרבות שפיתחנו תסייע ליצירת עיר צומחת, אטרקטיבית ורלוונטית לתושב, לקהילות וליזמים, תהווה מגנט לצעירים וצעירות ותוביל לתהליכי התחדשות עירונית ולשגשוג כלכלי.

איך הופכים את מרכז העיר פתח תקווה לאקוסיסטם של תרבות? יצאנו בקול קורא, שאליו ניגשו עשרים מוסדות תרבות – תזמורות, בתי ספר לאמנות, מוזיאונים, להקות תיאטרון ועוד.

עיריית פתח תקווה מספקת תמיכה לאותם גופים בשלל כלים. כך לדוגמא, מבנים ברחוב אמסטרדם 11 הוקצו ל"פורום היוצרים" – מתחם עירוני חדש שיוקדש ל"מעמד היצירתי". צעירות וצעירים יכולים ליהנות מחללי עבודה ייעודיים – למוזיקאים, לציירים, לכותבים ועוד.

קולנוע היכל המיתולוגי גם הוא קיבל חיים חדשים, ולאחר קול קורא של גופי תרבות, נוכל לראות אותו מתעורר שוב עם שלל אירועים ופעילויות, וכמו כן, גם בית הספר רימון פתח שלוחה בעיר בהיכל התרבות.

בנוסף, שיתוף פעולה יצירתי שיצרנו הוביל להבאת קרקס פלורנטין לעיר, שנפתח באוגוסט האחרון, ומעבר למופעים מקיים אף חוגי קרקס, להטוטנות ואקרובטיקה לטווח רחב של גילאים.

היבט נוסף של פרוגרמת התרבות של פתח תקווה הוא החיבור להיסטוריה הענפה של העיר שהתחילה את דרכה כאם המושבות. כמה מהמבנים במרכז העיר הם מבנים לשימור, ובמסגרת פרוגרמת התרבות הם סומנו כעוגנים של תוכנית לחיזוק המורשת הבנויה בפתח תקווה. השימור של המבנים ההיסטוריים נועד גם לשרת כמנוף להתחדשות מבנים היסטוריים נוספים בסביבה. אנחנו ממליצים לעקוב ולראות איזה שינוי מתחולל בעקבות פרוגרמת התרבות שפתח תקווה אימצה, בשאיפה שמרכז העיר יחזור להיות מקום משמעותי, אהוב ומרכזי בחיי העיר – עבור מגוון קהלים ולאורך כל שעות היממה.