המגזין העירוני של Build

אנרגיה אורבנית

 

 

מאמר / ניר אברהם
פברואר 22, 2021
קרדיט: Marc-Olivier Jodoin on Unsplash

חושבים קדימה: על אנרגיה מתחדשת במרחב העירוני

התייעלות אנרגטית בערים היא צו השעה – גם מתוך מאבק בשינויי האקלים, וגם כי החיסכון הכספי יכול לשרת את הפיתוח הכלכלי של העיר. גם למען הסביבה וגם למען הכיס – כך פועלות ערים ברחבי העולם, וכן עלינו לפעול גם בישראל

האנושות חיה היום על זמן שאול, מפני שאנחנו משתמשים במקורות אנרגיה מתכלים ומזהמים. המעבר לאנרגיה מתחדשת, ובייחוד בערים שמאכלסות יותר ממחצית מבני האדם על פני כדור הארץ, הוא בעל חשיבות אדירה עבור האנושות, ובייחוד עבור הדורות הבאים. מעבר לכך, החיסכון בעלויות האנרגיה יכול לשחרר מקורות תקציביים, שאותם יהיה ניתן להפנות לשירותי חינוך ובריאות. מדינות העולם כבר חותרות לניצול יעיל יותר של המשאבים הקיימים במטרופולינים, בערים ובפרברים, במטרה להביא לפיתוח בר-קיימא בד בבד עם שיפור איכות החיים של התושבים.

 

לונדון, בריטניה: הרכבת התחתית תחמם את הבתים

 הרבה חום נפלט ממנהרות הרכבת התחתית של לונדון, כתוצאה מהחיכוך שבין גלגלי הרכבות למסילות. עיריית לונדון חישבה שהחום הנפלט מהרכבת התחתית יכול לספק כמעט 40% מצרכי חימום הבניינים בעיר. זה רק אחד מהפתרונות היצירתיים של העיר לשימוש יעיל יותר באנרגיה.

 המאבק במשבר האקלים הוא אחד הנושאים הבוערים בבריטניה בשנים האחרונות. לאחרונה, הציגה הממשלה בראשות בוריס ג'ונסון תוכנית בהיקף אדיר של 12 מיליארד פאונד שיושקעו במגוון יוזמות. אחד מסעיפיה הבולטים של התכנית – איסור על מכירת כלי רכב חדשים עם מנוע בנזין או דיזל. הממשלה תעביר מענקים לחברות שיסייעו במעבר למכוניות ירוקות – היברידיות או חשמליות – שיביא להפחתת זיהום האוויר בערים ולאיפוס טביעת הרגל האקולוגית של הבריטים. התוכנית גם מתייחסת לשינוי אדיר שערים יצטרכו לעבור על מנת להתאים את עצמן לתחבורה שתהיה כולה חשמלית, כולל עמדות הטענה לאוטובוסים, למכוניות, לקורקינטים ולאופניים.

בנוסף, התוכנית כוללת שתילה של מאות אלפי עצים בערי בריטניה – מדי שנה; לונדון תייחד את עצמה כמרכז פיננסי לטכנולוגיות קלינטק, שתומכות ביעילות אנרגטית; מיליארד פאונד יושקעו בשיפוץ מבנים כך שיהיו מבודדים תרמית, וכך תפחת צריכת האנרגיה; ומעבר לייצור חשמל באמצעות טורבינות רוח.

 

מאלמה, שוודיה: אנרגיה אחרת

עם כ-350 אלף תושבים, מאלמה היא העיר השלישית בגודלה בשוודיה, והיא נחשבת לפורצת דרך בתחום הסביבה. היעד השאפתני שהעירייה הציבה הוא מעבר ל-100% אנרגיות מתחדשות – שמקורן מהשמש, מתנועת הגלים בים, מטורבינות רוח ועוד – עד לשנת 2030. בשנים הקרובות העיר תרושת בנתיבי אופניים והתחבורה המנועית תעבור לכלי רכב חשמליים. 98% מהפסולת הביתית תמוחזר ותשמש לייצור אנרגיה.

 

אוטרכט, הולנד: כל תושב הוא תחנת כוח

מזה מאות שנים שהעיר אוטרכט שומרת על צביון פרברי, כמעט כפרי, שמתבטא בעידוד אורח חיים ירוק. רשת נתיבי אופניים בעיר כבר מהווים תשתית נוחה ובטוחה לכשליש מהתחבורה בעיר. כעת העירייה שמה לה למטרה להפוך את העיר לניטרלית מבחינה אנרגטית, כלומר, שהיא תייצר אותה כמות של אנרגיה שהיא צורכת.

העיר נדרשת לצמצם את צריכת האנרגיה, שמשמשת בעיקר למיזוג אוויר בבניינים ולהנעת כלי רכב, בד בבד עם הגדלת ייצור האנרגיה ברמה המקומית. איך עושים זאת? פאנלים סולאריים יותקנו על כל הגגות המתאימים לכך בעיר. התושבים קיבלו אפשרות לרכוש את הפאנלים ברכישה מרוכזת, ובהמשך לקבל זיכוי דרך הרווחים מהחשמל המיוצר (כולל דרישת חובה להתקנת פאנלים סולאריים בבנייה חדשה).

 

חושבים קדימה

גם בישראל פורסמה לאחרונה תוכנית לאומית להתייעלות אנרגטית. התוכנית שמה במרכז את פעילותן של הרשויות המקומיות, ובמסגרתה מובטחים מענקים של משרד האנרגיה לרשויות מקומיות שימצאו דרכים חדשניות לאיפוס צריכת החשמל המוניציפלית.

המעבר לאנרגיה מתחדשת הוא אחד האתגרים הגדולים של ערי העולם. זה הזמן של ערים בישראל לקפוץ על הרכבת ולבדוק כיצד הן יכולות גם לחסוך בהוצאות, להפחית את פליטת גזי החממה, לצמצם את זיהום האוויר, ובכך לשפר את איכות החיים של תושביהן. מה שנשקיע בהתייעלות אנרגטית היום – יהיה הרווח הנקי של הדורות הבאים.