המגזין העירוני של Build

עירוניות 2021: לאן ממשכים מכאן

השנה האחרונה הייתה מטלטלת, אבל מאז ומעולם הערים שלנו ידעו להסתגל. למדנו מה הופך את הערים שלנו לטובות יותר, ומה שומר על החוזק שלהן, והשנה הקרובה תמשיך את המגמות הללו. אז הנה רשימה של 5 המגמות בעירוניות לשנת 2021:

 

מאמר / ניר לבלוביץ
ינואר 27, 2021
קרדיט: Semina Psichogiopoulou on Unsplash

עיר היא דבר דינמי, שנמצא בשינוי מתמיד. קשה לחזות מה יהיה בעתיד, אבל אנחנו כבר יודעים עד כמה הערים שלנו ניחנו בכושר הסתגלות. שנת 2020 כבר מאחורינו, אבל היא הייתה מטלטלת ומלמדת, והיא העצימה כמה מגמות בעירוניות שילוו אותנו לפחות בשנה הקרובה, אם לא מעבר לכך. כבר היום אפשר לראות ערים ברחבי העולם שחושבות קדימה וכדאי ללמוד מהן. אז הנה חמשת המגמות המובילות לשנת 2021.

 

1. בריאות. הווירוס שהשבית את העולם גרם לערים לחשוב מחדש על האחריות שמוטלת עליהן – לדאוג לבריאות של תושביהן. בטווח הקצר אנחנו נראה תכנון עירוני שמתחשב במגבלות הריחוק החברתי, ותכנון עירוני שמרחיב את יחידות המגורים כך שיעמוד בציפיות של אנשים שנאלצים לעבוד או ללמוד מהבית. בטווח הארוך, הערים שלנו ימצאו את עצמן בחזית המאבק למען הבריאות של כולנו – בהפחתת זיהום אוויר, ביצירת שטחים פתוחים ירוקים, בעידוד אורח חיים ספורטיבי ועוד. בעתיד אנחנו נראה יותר אנשים שבוחרים את עיר המגורים שלהם לפי השאלה "עד כמה העיר הזו תתרום לבריאות שלי?"

2. טכנולוגיה. הקפיצה הטכנולוגית שמתרחשת לנגד עינינו, גורמת לכך שיותר ערים מסוגלות להזדהות עם חזון "ה- חדשנות עירונית". זה כבר הרבה מעבר למצלמות וידאו במעגל סגור או דיגיטציה של תלושי ארנונה.
חזון "ה-חדשנות עירונית " מאפשר לערים לרתום טכנולוגיות חדשות לטובתן. הערים המובילות בתחום הזה מוצאות דרכים חדשות לאסוף נתונים ולעבד אותם כדי לקבל החלטות חשובות. בשנה הקרובה, שבה ערים רבות ירצו להתניע מחדש את הכלכלה מקומית, השימוש בטכנולוגיה תיתן את היתרון התחרותי הרצוי. למשל, בעיר פילדלפיה כבר משתמשים בנתונים של תנועת כלי רכב ברחובות מסחריים, ומצליבים אותם עם נתונים מחברות אשראי כדי לאמוד את מידת ההתאוששות הכלכלית של עסקים בעיר. הצורך של ערים בניתוח נתונים והצגתם הגיע לשיא בשנה החולפת, ומכאן אנחנו צופים שזה ימשיך לשיאים חדשים.

3.סביבה. המשבר הגדול ביותר של המאה ה-21 צפוי להיות משבר האקלים. אך עם המשבר באה גם ההזדמנות – לבנות מחדש את היסודות הכלכליים והנורמות החברתיות, שיאפשרו לערים שלנו לפרוח מבלי לבזבז משאבים. הדורות הבאים יוכלו ליהנות מהחיים על פני כדור הארץ רק בתנאי שנוכל למתן את פליטות הפחמן. זה בדיוק מה שהעיר קופנהגן, בירת דנמרק, החליטה לעשות זאת והציבה לעצמה מטרה שאפתנית במיוחד – אפס פליטות פחמן עד לשנת 2025. איך מגיעים לשם? עם יעדים שאפתניים במיוחד, כמו יעד של 75% מהנסיעות בעיר שיבוצעו בהליכה ברגל, באופניים או בתחבורה ציבורית. השנה החולפת הראתה לנו שההתמודדות עם אתגר גלובלי מחייבת פעולות רבות ברמה המקומית. האחריות עוברת לידיים של הרשויות המקומיות, וכבר היום ערים רבות ברחבי העולם מודדות את פליטות הפחמן שלהן ופועלות להקטין אותן, אפילו בפעולות פשוטות כמו הסבת תאורת רחוב לטכנולוגיה חסכנית יותר.

4. קהילה. השנה החולפת הראתה לנו עד כמה שיתוף פעולה ועשייה קולקטיבית הם הבסיס לכל פעילות אנושית. בתקופות ממושכות של סגר, יש חשש שחלק מתושבי הערים לא ישרדו כלכלית. ערים ברחבי העולם נרתמו למשימה והן פועלות כדי לחזק את הקשרים הכלכליים בין תושבים, גם כדי לסייע לאוכלוסיות מוחלשות וגם כדי להמריץ את הפעילות הכלכלית המקומית. בשנה הקרובה נראה יותר גיבוי עירוני לעסקים חברתיים וליוזמות קהילתיות. למשל, עיריית לונדון כבר התחילה לעודד את תושביה לתרום חבילות מזון לכאלפיים עמותות ברחבי העיר שמסייעות לנזקקים. בכמה ערים ברחבי ארצות הברית החלו לפעול תוכניות של הבטחת הכנסה לתושבים נזקקים. עיר יכולה לחזק את ההירתמות של אנשים למען שכניהם באמצעות חיזוק תחושת השייכות לקהילה – זה אחד השיעורים החשובים שלמדנו בשנה החולפת.

5.כלכלה מקומית. העולם שלאחר שנת 2020 כבר לא אותו עולם. תעשיות שלמות חוו מכה קשה ולא יחזרו לפעול באותה רמה של פעילות. אבל בכל מקום שבו נסגרת דלת, נפתח חלון. כך, למשל, נמצא שבשנה החולפת רבים האנשים שהשקיעו יותר בשדרוג המרחב הביתי. זה הגיוני – הרי אם אי אפשר לנסוע לחופשה, אז למה לא לשפץ את המטבח? כך גם העיר שלנו זקוקה לחשיבה מחודשת על הכלכלה המקומית. למשל, עם הלמידה מרחוק, כבר לא שווה להשקיע במגורי סטודנטים כבעבר בניסיון למשוך אוכלוסייה צעירה לעיר. אנחנו צופים שהערים שלנו ישקיעו יותר במרחבים דינמיים שתומכים בפעילות כלכלית מגוונת של יזמים מקומיים. מרחבים כאלה יוכלו לגלות גמישות רבה יותר בעולם שמשתנה במהירות רבה.

אז אמנם קשה לחזות מה יהיה בעתיד, אבל הזמן לא עוצר מלכת והערים שלנו כבר משתנות כדי להתאים את עצמן לעולם שונה ממה שהיכרנו. חמשהמגמות הגדולות שאספנו הן לא היחידות, אבל אלו המגמות שקרוב לוודאי ילכו ויתגברו בשנה הקרובה – ערים בריאות יותר, קהילתיות יותר, מגוונות יותר וחזקות יותר.