הפרויקטים שלנו

שדה התעופה המתפנה באילת

עיריית אילת, החברה הכלכלית אילת
הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות, באדיבות החברה הכלכלית אילת
תעודת זהות
תחום פעילות:
אסטרטגיה ותכנון עירוני, מיתוג ושיווק ערים ואזורים, ניהול פרויקטים מא' ועד ת'
שנת התחלה:
2017
איך הפרויקט עוזר לעיר?
תחבורה ותנועה, מסחר וכלכלה מקומית, מרכזי ערים, מבני ציבור, תרבות בילוי ופנאי, קהילה, מרחב ציבורי, פארקים וטבע עירוני, תיירות ומלונאות

האתגר

פינויו של שדה התעופה באילת הותיר שטח ריק של מאות דונמים באזור מרכזי בעיר. תכנית מתאר לאזור מייעדת אותו בעיקר לשימושי תיירות, מגורים ומבני ציבור משלימים, שיממשו את ההזדמנות ההיסטורית לטשטש את החיץ העירוני בין המרחבים התיירותיים לאלה המשמשים את תושבי העיר. למרות הציפייה הרבה והטבעית משטחו שדה התעופה המתפנה, מימוש תכניות הבינוי בשטח עשויות להארך שנים ארוכות, והאתגרים שאיתם התמודדו בעיר הם למנוע מהשטח להפוך לנטוש ומוזנח, ויתרה מכך – להפיק ממנו תועלת גם בטווחי הזמן הקצר והבינוני, לטובת תושבי העיר, התיירים, העסקים, ויתר משתמשי המרחב.

מה עשינו?

במטרה להשמיש את השטח שהתפנה גם בפרק הזמן המיידי, גיבשנו תכנית לשימושים זמניים באזור. התכנית הגדירה סט רחב של התערבויות רכות במרחב – כאלה שאינן דורשות עבודות פיתוח מאסיביות או משנות את המרחב בצורה כזו שתפריע לתכנית המתאר המקודמת להתממש בעתיד. הרעיון שהוביל את תכנית השימושים הזמניים היה החיבור בין העיר העילית המשרתת את התושבים לעיר התיירותית הסמוכה לקו החוף, וכך נולד הרעיון של פארק עירוני במרכז אילת, שיחגוג את המרחב הציבורי, יגשים מודלים קהילתיים וישתמש במתקנים הקיימים בשטח בצורה יצירתית וחדשנית. 

כך לדוגמא, תכנית השימושים הזמניים ייעדה את מבנה הטרמינל שהתפנה למרכז חדשנות ואולמות תיאטרון. התכנית התייחסה גם למודלים כלכליים ייחודיים למיזמים עסקיים ותיירותיים בשטחו הצפוני של הפארק, כמו מלונאות זמנית בת השגה ומתחם ניסיוני לחברות גלובליות.

האימפקט

  • כבישים חדשים נפרצו בשטח השדה שהתפנה, כדי לייצר חיבוריות מיטבית בין שני עבריו.
  • מבנה הטרמינל שהתרוקן מנוסעים משרת את תיאטרון אלעד המקומי להצגות ומופעים.
  • היזם טדי שגיא זכה במכרז להקמת מלון מכולות זמני שיציע אירוח במחיר מפוקח.