הפרויקטים שלנו

מפיחים תקווה בקיבוץ חולית

קיבוץ חולית, מועצה אזורית אשכול
אדריכלות: כפיר גלאטיה אזולאי, הדמיה: לילך שטרנליכט
תעודת זהות
תחום פעילות:
ניהול פרויקטים מ-א' ועד ת'
שנת התחלה:
2023
איך הפרויקט עוזר לעיר?
תעסוקה, עירוב שימושים, מבני ציבור, תרבות, קהילה
שותפים לדרך:
Bruck, KOT ARCHITECTS, AL/Arch, ניבה לונדון, עזרא ימין, טוטם, סטודיו ים 3D, לילך שטרנליכט, בת-אל זייתוני, סמדר ניר

האתגר

במתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר 2023 ספג קיבוץ חולית אבדות כבדות, כשחמישה-עשר מחבריו נהרגו, ששה נוספים נפצעו, ונזק נגרם גם למבנים פרטיים ומבני ציבור. שבועות ספורים לאחר האסון, בעודם שוהים במלונות בקיבוץ עין גדי כפתרון זמני, ביקשו ראשי הקהילה להפיח תקווה ולהתחיל את תהליך השיקום של הקיבוץ וחבריו באמצעות תכנון העתיד שיכול להיות להם, לאחר שישובו לבתיהם. מבעד לעשן המיתמר, צמחה האמונה שניתן לשקם את הקיבוץ ואף להרחיבו לטובת קליטת חברים חדשים. הפנייה אלינו הגיעה על רקע פרויקטים קודמים שקידמנו בעבר בחולית, אך הפעם החלטנו לעשות זאת בהתנדבות. פנינו לאדריכלים אבי לייזר וכפיר גלאטיה אזולאי, שישר נרתמו למשימה ולקחו על עצמם את עבודת התכנון של ארבעה מבנים ומרחבים ציבוריים בקיבוץ. יחד עם האדריכלים, ותוך ימים ספורים הרכבנו צוות שלם של יועצים מומחים שהגיע גם הוא בהתנדבות, לייעץ, לסייע, לשרטט, לפתח הדמיות ולחשוב ברגישות על הטיפול במקום. אתגרים רבים עמדו לפתחנו, והמשמעותי מביניהם היה לגשת אל תהליך אופטימי שתוצריו אופטימיים, בימים קשים מנשוא.

מה עשינו?

כדי ליצור אפקט שיהיה בעל משמעות לקהילת חולית כולה, בשיתוף הנהלת הקהילה ועל בסיס ועדות התכנון של הקיבוץ, הוחלט להתמקד בשלב הראשון במבני הציבור, שבימים כתיקונים מהווים עוגן חזק בכינון הקהילה וטיפוחה. היה ברור שיחד הוא כח גדול, ואין מקום טבעי יותר לאותו יחד מאשר מוסדות הקהילה בקיבוץ. מבני הציבור שבהם טיפלנו כללו את חדר האוכל, בית הפועלים, מגרש הספורט, והמרפאה הישנה. כל מבנה אופיין מחדש, באופן ששואב את ייעודו הראשי מזה המקורי, אך גם מציע שימושים נוספים שייתנו מענה לצרכים המתעדכנים של תושבי ותושבות חולית. כך למשל, התכנון הראשוני שהצענו לחדר האוכל כלל גם אזור ייעודי לבישול משותף לצד מועדון חברים ובית קפה. המרפאה הישנה הוסבה לקליניקות לטיפולים קוסמטיים ופרא-רפואיים, בית הפועלים עתיד להיות חלל עבודה שיתופי, שיאפשר לתושבים לעבוד מרחוק, ובתקווה גם יימשוך תושבים חדשים שיירצו להצטרף, ואפילו את מגרשי הספורט הישנים תיכננו מחדש כשדרת ספורט הכוללת מגרש רב-תכלתי, מתחם ספורט אתגרי, ושדרוג מתחם הבריכה, כי כל קיבוץ זקוק לבריכה טובה.

 

 

האימפקט

  • עם סיום התכנון הראשוני וההדמיות ע"י הצוות המתנדב, הצגנו את התכניות לחברי וחברות הקיבוץ, שהיו נרגשים מאוד והצליחו לראות בכך אור של תקווה אל העתיד. תחושת השותפות שניטעה בהם וההיבטים הויזואליים סייעו להם לחוש כי העתיד הטוב קרוב משנדמה.
  • בימים אלה מקיימים ראשי הקיבוץ מהלכים שנועדו לגייס תרומות למימוש תיקי הפרויקטים שגיבשנו, כדי להבטיח שהתכנון יתקדם לביצוע.