ממבנה נטוש לבית אומנים פעיל ויצירתי | מועצה אזורית אשכול

לקוח: מועצה אזורית אשכול
שנה: 2019-2020
תחום: שיתוף ציבור, אורבניזם טקטי / פלייסמקינג, תכנון אורבני, עיצוב אורבני, מיתוג ושיווק

רקע
בית ספר ״הבשור" הוקם בשנת 1962 והיה התיכון של תלמידי המועצה האזורית אשכול למשך עשרות שנים. בעקבות המציאות הביטחונית, המורכבת משגרת חירום יומיומית, ננטש בית הספר לפני יותר מעשור ומאז עומד שומם בלב המועצה האזורית, בין היישובים.

האתגר
חיזוק החוסן הקהילתי של תושבי המועצה באמצעות מוקד משמעותי של פעילות, הנובע מ-DNA קיים ומחבר.

השיטה
✓ סימון בית הספר הנטוש כמוקד לחיבור קהילתי משמעותי.
✓ הגדרת קהילה מובילה: "הגילדה" –קבוצת אמנים פעילה מקרב תושבי המועצה באזורית, כמחוללי המהלך.
✓ הליך שיתוף מעמיק ומתפתח עם תושבי יישובי המועצה, קיבוצים ומושבים – ההליך כלל מחקרים, שאלונים דיגיטליים, אירועי שולחנות עגולים, סדנאות וסיעורי מוחות, סיורים בשטח, מיפוי המבנים והמרחב הציבורי, איתור חיבורים דרכי תחבורה ליישובי המועצה עבור מגוון הקהלים,
✓ יצירת שיתופי פעולה ואיתור מקורות תקציביים.
✓ גיבוש תכנית אסטרטגית לפיתוח המקום – פיזית, קהילתית, יצירתית, תפעולית.
✓ פלייסמקינג – יוצאים לעבוד ביחד בשטח: החייאת המרחב בעבודה משותפת.

הפרוגרמה
✓ הכיתות הנטושות בקומת הקרקע הופעות לחדרי יצירה ("סטודיו") יומיומיים של מגוון האמנים מקבוצת "הגילדה"
✓ הרחבה המרכזית של המבנה הופכת ל"סלון רחב ויצירתי" המארח מבקרים, תושבים, תיירים לאירועי אמנות ותרבות.
✓ פונקציות נוספות בתחום האמנות – חדר מלאכה, הכולל כלים מגוונים ליצירה / ספריית אמנות עשירה.

פלייסמיקינג
בשלב האחרון של הפרויקט קיימנו אירוע פלייסמיקינג בשיתוף אומני הגילדה והקהילה המקומית.
האירוע כלל מספר "תחנות" פיתוח, כאשר בכל תחנה הייתה לתושבים אפשרות ליצור משהו עבור המבנה ולקחת חלק בפיתוחו. אירוע הפלייסמיקינג היה בעל חשיבות גבוהה ביותר בכך שרתם וחיבר את קהילת האמנים, עם התושבים אל המקום, ויצר תחושת שייכות משמעותית למבנה ולפעילות העתידה להתקיים בתוכו.

התוצאה
בית אומנים פעיל ותוסס באירועי אמנות ותרבות, עם קהילה יצירתית חזקה במוקד, שפועלת מידי יום , ומארחת תושבים שחשים תחושת שייכות בתוך מרחב עתיר השראה, יצירה ולמידה.