צעירים מובילים את השינוי: בוסטון נותנת לבני נוער להחליט איך להשקיע מיליון דולר

פרויקט "צעירים מובילים את השינוי" (Youth Lead the Change) הוקם בשנת 2013 בעקבות לחץ של ארגוני צעירים בבוסטון, שדרשו להעניק להם יותר הזדמנויות להשפיע על תהליכי קבלת ההחלטות העירוניים. המטרה המרכזית של היוזמה היא לחזק את תחושת השייכות והמעורבות של בני הנוער בבוסטון, על ידי הקצאת תקציב ייעודי בסך מיליון דולר שינוהל על ידם.

אז איך זה עובד?

התהליך של הפרויקט מחולק לארבעה שלבים עיקריים:

  1. איסוף רעיונות – בני נוער מרחבי העיר מוזמנים להגיש רעיונות לפרויקטים לשיפור העיר, עם אפשרות לפתח רעיונות גולמיים להצעות מגובשות.
  2. גיבוש הצעות – קבוצות בני נוער מקבלות הכשרה לפיתוח ההצעות, כאשר אנשי מקצוע עירוניים בודקים את ההיתכנות שלהן.
  3. הצבעה – תושבי בוסטון בגילאי 12-22 מצביעים על 3 ההצעות המועדפות עליהם, כאשר העירייה שואפת להגיע למינימום של 10,000 מצביעים.
  4. ביצוע – ההצעות הזוכות מקבלות מימון ומיושמות על ידי העירייה, כאשר התוצאות מפורסמות באתר ייעודי.

פרויקטים זוכים שהוצאו לפעול על ידי התוכנית כוללים יוזמות להתקנת ספסלים סולאריים לטעינת מכשירים לאורך צירי תחבורה ציבורית, פיתוח אפליקציית דרושים לבני נוער, נטיעת עצים ברחבי העיר ושיפוץ מקלט לחסרי בית.

הנתונים מראים על הצלחה משמעותית של הפרויקט: בסבבי ההצבעה השתתפו למעלה מ-20,000 צעירים, שרבים מהם ציינו שזו הפעם הראשונה שהרגישו שקולם נשמע בעניינים ציבוריים. בני הנוער שהשתתפו דיווחו על תחושת גאווה, חיבור והזדהות גבוהה יותר עם העיר.

מנהלי הפרויקט מספרים כי בני הנוער הופתעו לגלות שניתנה להם האפשרות להשפיע על תהליכי קבלת ההחלטות המשמעותיים. זה הגביר את תחושת ההשפעה והמחויבות שלהם לקהילה.

לקחים לחינוך לאזרחות פעילה:

פרויקט "צעירים מובילים את השינוי" מהווה דוגמה מעוררת השראה לכך שכאשר מעניקים לצעירים במה ואפשרות להשפיע, הם מגלים מעורבות ומחויבות אזרחית גבוהה. המודל הזה מדגיש את החשיבות של חינוך לאזרחות פעילה בקרב בני הנוער, שתורם להעצמתם ולתחושת השייכות שלהם לקהילה.

 

פורום תושבים מייעץ – מגדילים את האפקטיביות של שיתוף ציבור בתהליכי תכנון

אחת הטענות השכיחות בקרב משתתפי שיתוף ציבור היא שרשויות עורכות שיתוף רק בנושאים הנוחים להן, ונמנעות מעיסוק בסוגיות מורכבות, רגישות וכואבות יותר. למרות שיש צדק בחלק מהטענות הללו, הסיבה אינה רק חוסר רצון – עריכת שיתוף ציבור בסוגיות מורכבות היא אתגר משמעותי.

סוגיות מורכבות, כפי שהשם מרמז, דורשות ידע וזמן רב כדי לפתור אותן. התושבים לרוב אינם יכולים להשקיע את הזמן הנדרש, ואלו שכן מסוגלים לכך לעתים מונעים מאינטרסים צרים. בנוסף, הצורך לחשוף את הציבור לסוגיות רגישות בתפעול העירייה עלול להרתיע את הרשויות מעריכת שיתוף ציבור בהם.

בדיוק בשביל סוגיות מורכבות מסוג זה הוקמו פורומי התושבים המייעצים (Citizens' Jury/Panel), המשתייכים למשפחת התהליכים הדליברטיביים (deliberative processes). פורום כזה של עיריית טורונטו, למשל, מהווה דוגמה מצוינת למודל יישומי.

הפורום בטורונטו מורכב מקבוצה מצומצמת של כ-25-35 תושבים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה מבחינת מגדר, גיל, מיקום מגורים ומעמד סוציו-אקונומי. קבוצה זו מקבלת מהרשות את המנדט לעסוק בסוגיות מדיניות, תכנון והתפתחות עירונית, ולגבש עבורן המלצות מנומקות.

התושבים במסגרת הפורום מקדישים את זמנם ללמידה והעמקה בנושאים השונים, מקבלים מידע רלוונטי מהרשות, ומנהלים דיונים מעמיקים לגיבוש המלצותיהם. התהליך ארוך כשנה עד שנה וחצי, עם מפגשים אחת לחודש-חודשיים.

הפתרון שמציע פורום התושבים המייעץ מציג מספר יתרונות מרכזיים:

  1. מקבלים את "קול התושב" הנטול אינטרסים צרים או גישת NIMBY (Not In My Backyard). הקבוצה המייצגת מבטיחה ייצוג הוגן של שונות הדעות והצרכים בקהילה.
  2. מאפשר קבלת המלצות מלומדות ומעמיקות, שנבחנות בקפידה במשך זמן רב. הפורום יכול להציג חלופות שונות ולנתח את יתרונותיהן וחסרונותיהן.
  3. מסייע לשיתוף ציבור יעיל יותר, בעיקר בתהליכי מדיניות, תכנון אב ופיתוח עירוני מורכבים. המלצות הפורום יכולות להוות בסיס מוצק יותר לשיתוף ציבור נרחב בחלופות ספציפיות.
  4. יוצר אמון ושקיפות גדולים יותר, מאחר שהפורום מהווה "תמונת מראה" אמיתית של הקהילה, והרשות מחויבת להציג בפניו את המידע והשיקולים המרכזיים.
  5. יחס עלות-תועלת גבוה: פורום אחד יכול לאפשר שיתוף ציבור במספר רב של תוכניות.

דוגמאות להצלחות של הפורום בטורונטו כוללות את העבודה על תכנית האב העירונית, על פיתוח אזורי תעסוקה, ועל סוגיות רגישות כמו הקמת קליניקות רפואיות בשכונות. בכל המקרים, המלצות הפורום שולבו באופן משמעותי בתהליכי קבלת ההחלטות של הרשות.

סיכומו של דבר, פורום התושבים המייעץ מהווה מודל חדשני לשיתוף ציבור בסוגיות מורכבות. באמצעות יצירת קבוצה מייצגת של תושבים הנכונים להתמסר לתהליך למידה והעמקה, ניתן לקבל תובנות איכותיות ומעמיקות יותר, ולשלבן בתהליכי קבלת ההחלטות של הרשות בצורה יעילה ומאוזנת יותר.

 

5 אתגרים בשיתוף ציבור ודרכים להתמודדות!

  1. תהליכי שיתוף ציבור לא באמת מעניינים את התושבים, צריך לעבוד ממש קשה כדי שהם ייקחו בהם חלק.

אתם צודקים, זה אכן אתגר משמעותי. קשה לעיתים גרום לתושבים להשתתף בתהליכי שיתוף ציבור, וברוב המקרים רואים את אותם המשתתפים חוזרים שוב ושוב. יש כמה סיבות עיקריות לכך:

  • הרבה מהתושבים לא מאמינים שעובדי הרשות באמת רוצים להקשיב להם, ורואים בשיתוף הציבור "עלה תאנה" בלבד שנועד להעניק לראש העיר מראה טוב.
  • להיות אזרח ישראלי בן זמננו זו משימה לא פשוטה, וגם אם התושבים רוצים להשתתף, קשה להם למצוא את הזמן (במיוחד כשאתם קובעים את המפגשים בדיוק על שעת ההשכבות).
  • לא כל התושבים מתעניינים במה שקורה ברשות שבה הם גרים, ורבים פשוט רוצים שתניחו להם לנפשם (הרי הם משלמים ארנונה, לא?).

עם זאת, יש הרבה דברים שאפשר לעשות כדי להגדיל את מספר המשתתפים והרכבם:

  • לבחור נושאי שיתוף שחשובים לתושבים ורלוונטיים לחייהם
  • להשתמש במגוון כלים ומתודולוגיות במהלך תהליך שיתוף אחד, כדי להנגישו לכמה שיותר לקהלים (למשל שילוב של סדנאות תכנון ושאלונים דיגיטליים)
  • להשקיע במיתוג ושיווק נרחב של ההזדמנויות לשיתוף, תוך הדגשת האפשרות להשפיע
  • להקפיד על קיום תהליכי שיתוף רבים, כדי לפתח תרבות אזרחית פעילה

כמו בתחומים רבים אחרים, גם "מעורבות אזרחית" דורשת אימון והרגלה. ככל שיהיו יותר הזדמנויות לשיתוף ציבור, וככל שהתהליכים יהיו אמינים ומשמעותיים יותר – כך יגדל מספר התושבים המעורבים.

 

  1. לתושבים אין את הידע המקצועי הדרוש כדי להביע דעה מושכלת בנושא.

נכון, יש אמת בטענה זו – לא כל התושבים הם מומחים בתחומים הרלוונטיים, למרות שתתמיד ניתן למצוא אדריכל או מהנדס בקהל שיודע יותר מכולם…

אולם, תהליכי שיתוף ציבור שתוכננו היטב יכולים לגשר על חלק ניכר מפערי הידע:

  • הנגשת המידע – הצגת המידע והמושגים בשפה פשוטה ומובנת למשתתפים
  • הגדרה מראש של המידע שרוצים לקבל מהתושבים, ותכנון השיתוף בהתאם. למשל, במקום לבקש מהם לתכנן את מערכת ההצללה, אפשר לשאול מה צרכיהם מהגינה
  • שימוש בכלים אינטראקטיביים ומשחקיים – כדי לעזור למשתתפים להבין טוב יותר את הצרכים שלהם ושל שכניהם.
  • שילוב של מפגשי הדרכה ולימוד, כחלק משיתוף הציבור – בעיקר בנושאים מורכבים יותר

כך, גם אם התושבים אינם מומחים, ניתן לעבוד עליהם ולגשר על פערי הידע באמצעים יצירתיים ומותאמים. המטרה היא לאפשר להם להביע דעה מושכלת, תוך הנגשת המידע והכלים המתאימים.

 

 3. לתושבים אין את הידע המקצועי הדרוש כדי להביע דעה מושכלת בנושא.

שוב, גם בטענה זו יש צדק, למרות שתמיד יש אדריכל בקהל שיודע יותר טוב מכולם. אם זאת, שיתוף ציבור שתוכנן היטב יכול לגשר על לפחות חלק מהפערים:

  • הנגשת מידע – דברו בשפה שהמשתתפים יכולים להבין
  • הגדירו מראש מה המידע שאתם רוצים לקבל מהמשתתפים ותכננו את מתווה השיתוף בהתאם. לדוגמה, בדקו מה הצרכים של המשתתפים מהגינה, אל תבקשו מהם לתכנן את מערכת ההצללה
  • השתמשו בכלים אינטראקטיביים ומשחקיים כדי לעזור למשתתפים להבין טוב יותר את הצרכים שלהם ושל שכניהם
  • במקרים מיוחדים, שלבו מפגשי לימוד כחלק משיתוף הציבור או השתמשו בפלטפורמות מיוחדות המאפשרות שיתוף ציבור בסוגיות מורכבות (ראו מאמר על פורום תושבים מייעץ)

 

  1. המשתתפים בשיתוף ציבור לא נבחרו ולכן אין להם מקום בתהליך.

שיתוף ציבור אינו שואף ליצור מדגם מייצג של תושבי העיר. למעט במקרים ספציפיים כמו פורום תושבים מייעץ, תהליכי שיתוף ציבור אינם נועדים לייצר מדגם סטטיסטי מייצג של האוכלוסייה. במקום זאת, המטרה היא להשמיע את "קול התושב" – של האנשים הגרים בשכונה ואשר יושפעו מהתוכנית הנדונה.

אמנם שיתוף ציבור אינו מחייב מדגם מייצג, אך על הרשות מוטלת האחריות להנגיש את הדיאלוג לכל האוכלוסיות הרלוונטיות והמושפעות. הדבר יכול להיעשות בדרכים שונות, כגון:

  • תרגום החומרים לשפות שונות
  • יצירת קשר עם קבוצות שלא השתתפו בתהליך, כמו בני נוער או אזרחים וותיקים

בכך מובטח שקולם של כל בעלי העניין יישמע, אף אם לא נוצר מדגם מייצג באופן פורמלי. המטרה היא להבטיח ייצוג הולם של הקהילה, ולא להישען על מדגם סטטיסטי דווקא.

 

  1. לתושבים יש אינטרס אישי והם לא רואים את טובת הכלל (Nimby – Not In My Backyard)

אכן, לפעמים זו טענה בעלת ערך. אף אחד מאייתנו לא היה רוצה שהעירייה תקים פארק כלבים ממש מול הבית שלנו. אך ישנם דרכים להתמודד גם עם זה:

ראשית, ניתן להגדיל את מספר המשתתפים בתהליך שיתוף הציבור, כך שייכללו דעות מגוונות יותר. ככל שיותר אנשים יהיו מעורבים, כך יפחת הסיכוי שתישמע רק הדעה האישית של הקבוצה הנוכחית.

בנוסף, חשוב לזכור שעצם קיומו של תהליך שיתוף ציבור אינו אומר העברת הסמכות להחלטה לידי הציבור. ההחלטה הסופית נותרת בידי הרשות, אשר משלבת את דעת הציבור יחד עם שיקולים מקצועיים נוספים בתהליך קבלת ההחלטות.

כך, גם אם ישנם משתתפים המקדמים אינטרסים אישיים, הרשות עדיין שומרת על האחריות והסמכות לקבל את ההחלטה הסופית בהתאם לטובת הכלל.

5 סיבות מדוע כדאי לרשויות לקיים שיתוף ציבור?

  1. ידע מקומי ייחודי: לתושבים יש ידע יקר שנולד מתוך החיים היומיומיים בשכונתם. ידע זה, שאינו זמין בהכרח לאנשי מקצוע, תורם רבות להבנה מעמיקה של צרכים ובעיות מקומיות.
  2. צמצום התנגדויות: מחקרים מראים כי שיתוף ציבור בתהליך קבלת החלטות מוביל לירידה משמעותית במספר ההתנגדויות. הסיבה לכך כפולה: ראשית, ההחלטות משקפות טוב יותר את צרכי התושבים, ולכן יש פחות סיבה להתנגד להן. שנית, תושבים נוטים לסמוך יותר על החלטות שהיו שותפים להן, בהשוואה להחלטות שהתקבלו "בחדר סגור". כתוצאה מכך, תהליך שיתוף ציבור יעיל יכול לחסוך זמן יקר בהליך אישור פרויקטים.
  3. העצמת קהילות ופיתוח מנהיגות מקומית: שיתוף תושבים מאפשר להם להרגיש תחושת שייכות ומשמעות, ומעודד אותם לפעול למען הקהילה. כתוצאה מכך, מתפתחת מנהיגות מקומית חזקה, ותושבים לוקחים חלק פעיל בעיצוב סביבת חייהם.
  4. לגיטימציה רחבה יותר לקבל החלטות מורכבות: האמון של הציבור במוסדות השלטון אינו גבוה, כפי שעולה מסקרים שונים. שיתוף ציבור בתהליך קבלת החלטות, ובפרט בהחלטות מורכבות בעלות השפעה משמעותית על חיי התושבים, תורם רבות להגברת האמון. שיתוף גורמים מגוונים, כמו תושבים, בעלי עסקים וארגוני חברה אזרחית, מאפשר קבלת החלטות מאוזנות ומקובלות יותר.
  5. חיזוק הקשר בין הרשות לציבור: תהליכי שיתוף ציבור בונים אמון והדדיות, משפרים את התקשורת ומגבירים את תחושת השייכות והמחויבות של התושבים.

 

בסופו של דבר, מטרתנו היא לפתח תהליכי שיתוף ציבור משמעותיים ואפקטיביים, שישרתו באופן מיטבי את התושבים ואת הרשות כאחד.

ממתנ"ס למרכז קהילתי: אסטרטגיית המותג של מרכז קהילתי מגיד

בשנת 2023, מה שהיה אתר בנייה במרכז שדרות נורדאו בתל אביב, הפך להיות מבנה בולט, בן שש קומות, חדש, מודרני ויוצא דופן לצד השדרה. לאחר 6 שנות עבודה, מרכז מגיד החדש נפתח.

המבנה, אשר חולש על מאות מ"ר תוכנן כמרכז של גם וגם, ומכיל ספרייה לצד משחקיה, חדרי סטודיו לצד אולם מופעים, גני ילדים לצד מרחב עבודה, בית כנסת לצד חדרי מוזיקה, בית קפה ואפילו מטבח קהילתי.

רגע לפני מועד פתיחתו, עיריית תל אביב יפו שכרה את שרותינו על מנת לנהל את הליך המיתוג והשיווק שלו. המטרה המרכזית היתה כפולה: לפנות לכולם, ולמחוק את הקונטציה "המתנ"סית" שקיימת בראש שלהם כדי לגרום להם להבין שהפעם, מדובר במשהו אחר. כל זאת, מבלי לשנות את שם המותג – מגיד.

כדי לעשות זאת, הגדרנו את המסרים המובילים של המרכז הקהילתי המתחדש:

מרכז היברידי – הרבה מעבר למרכז קהילתי, פעילויות גם בתוך המבנה וגם ברחבי השכונה

מרכז חדשני ופורץ דרך – מבנה יוצא דופן שנבנה בשיתוף עם תושבי הצפון הישן ומבוסס על צריכהם

מרכז גדול ומגוון – מגוון פעילויות ותכנים ואפשרויות למגוון קהלי יעד ומגוון קהילות

מרכז מחובר – עם חזית פעילה לשכונה, בית קפה שכונתי ומקום מפגש מרכזי

 

לטובת מיצובו מחדש והנגשתו כרלוונטי למגוון קהלים הגדרנו מחדש את המוצר תחת הסיסמא "מרכז קהילתי מהדור החדש" ובנינו את סיפור המקום:

יש מקום לכולםן

זו שאוהבת להתאמן בחוץ וזה שחייב להתאמן רק בתוך הבניין עם מזגן,

לילדה שאוהבת לרקוד קלאסי, ולילד שחולה על גיטרות ומוסיקת רוק.

לנער שמכור לגיימינג ולאמא שלו שאוהבת לשבת לקפה עם חברות,

להורים שעושים יוגה הורים וילדים כל בוקר,

ולגברת שאוהבת הרצאות וחייבת לקרוא לפחות שני ספרים בשבוע.

לשכן שאוהב לבשל לכולם, ולחברה שמבלה עם החברות שלה במועדון הגיל השלישי.

לחוגים, להרצאות, לסדנאות, לקפה, לספורט, לתרבות, לתפילות של החגים ושל ימי החול, לקהילה

ולמשחקייה, למבוגרים ולתינוקות, לילדים ולנוער. להורים עייפים ולרווקים בליינים…

הבית החדש בצפון הישן.

תבואו, יש מקום לכולםן.

 

סיפור זה ליווה אותנו לאורך כל תהליך המיתוג ובניית השפה הוויזואלית והשיווקית של מרכז מגיד.

היום המרכז כבר פתוח לקהל הרחב בשדרות נורדאו 63 ומפעיל עשרות פעילויות בשבוע,

תבואו, יש מקום לכולםן.

מדריך מקוצר לתהליך שיתוף ציבור אפקטיבי

מהו שיתוף ציבור?

תהליך שבו אנשים, שאינם נבחרי ציבור או פקידים ברשויות שלטוניות או אנשי מקצוע המועסקים ברשויות אלה, לוקחים חלק בקבלת החלטות ביחס לנושאים הנוגעים לחייהם. (ארזה צ'ירצ'מן)

 

למה חשוב לקיים תהליכי שיתוף ציבור?

ידע מקומי: לתושבים יש ידע ייחודי שלאנשי מקצוע אין, ידע הנובע מהחיים היומיומיים בשכונת מגוריהם.

צמצום התנגדויות: מחקרים מראים כי החלטות שהתקבלו בהתייעצות עם הציבור הובילו לירידה במספר ההתנגדויות.

העצמת קהילות מקומיות ופיתוח מנהיגות שכונתית: מעורבות תושבים בתהליכי קבלת החלטות מחזקת את הקהילה ועוזרת לתושבים ללמוד כיצד להוביל את האינטרסים שלה.

קבלת לגיטימציה רחבה יותר: שיתוף ציבור תורם להעלאת האמון של התושבים בהחלטות, במיוחד בהחלטות מורכבות.

חיזוק ההיכרות, הדיאלוג ושיתוף הפעולה בין הרשות והציבור: שיתוף ציבור בונה אמון בין הרשות לתושבים.

מי מקבל את ההחלטה הסופית בתהליך שיתוף ציבור?

הרשות היא זו שמקבלת את ההחלטה הסופית, אך היא צריכה להגדיר מראש את מידת ההשפעה של הציבור ולהתייחס ברצינות למידע שהתקבל מהתושבים.

מי מוזמן לקחת חלק בתהליך שיתוף ציבור?

כל מי שמושפע מההחלטה שתתקבל כולל תושבים, בעלי עסקים, ארגוני חברה אזרחית, גופים ממשלתיים ועוד.

איך נראה תהליך שיתוף ציבור?

ישנם מגוון רחב של כלים ופלטפורמות לשיתוף ציבור, כגון מפגשים, סדנאות, סיורים, שאלונים דיגיטליים, קבוצות מיקוד ועוד.

על איזה נושאים אפשר לערוך תהליך שיתוף ציבור?

על כל נושא שהציבור מושפע ממנו, כגון תהליכי תכנון מדיניות, התחדשות עירונית, בניית מבנים ציבוריים, פיתוח שטחים ציבוריים, סוגיות חינוכיות, תרבותיות, קהילתיות ועוד.

 

טיפים לניהול תהליך שיתוף ציבור מוצלח:

הגדירו מראש את מידת ההשפעה של הציבור.

בחרו בנושאים שמעניינים את התושבים ובאמת משפיעים עליהם.

התאימו את כלי שיתוף הציבור הנכון לסוגיה הנידונה ולקהל בעלי העניין.

הנגישו את המידע לכל התושבים.

 

לסיכום: שיתוף ציבור הוא כלי רב עוצמה שיכול לחזק את הדמוקרטיה, לשפר את קבלת ההחלטות וליצור קהילות חזקות ומעורבות.

רוצים לשמוע עוד על שיתוף ציבור ודמוקרטיה משתפת? להזמין הרצאה או להתייעץ על שיתוף ציבור בארגון שלכם? מוזמנים לפנות אלינו >> צור קשר

ההפרדה המיטשטשת בין המציאות הוירטואלית לזו הפיזית היא הזדמנות עירונית

AR, VR, AV ועוד ראשי תיבות מבלבלים באנגלית הם חזית הטכנולוגיה כיום ואט-אט הם נכנסים לנו לכל תחומי החיים. כדאי להכיר מושגים אלו שכן אלו יובילו בשנים הקרובות את הקשר בין המציאות לבין העולם הוירטואלי וימשיכו לסמן מגמה אחת ברורה – טשטוש הגבולות ביניהם.

אז כדי שנדע לנווט בין מושג אחד למשנהו, אולי כדאי להתחיל במינוח פשוט בעברית של אלו:

  • (AR) Augmented Reality – מציאות רבודה
  • (VR) Virtual Realityמציאות וירטואלית
  • (AV) Augmented Virtuality וירטואליות רבודה

בשנים האחרונות המונח חכם נהיה שגור בשפתינו – טלפון חכם, טלווזיה חכמה, בית חכם, לוח חכם, עיר חכמה. הטלפון החכם עוזר לנו לתקשר בתצורות שונות, יותר מאשר רק ביצוע שיחה טלפונית ומשרת אותנו כמו מחשב שנמצא בכיף ידינו. הטלוויזיה החכמה מאפשרת לנו לצפות באינספור תכנים באמצעות יישומים שונים לצד שימושים אחרים של פנאי, מוזיקה ומשחק. הבית החכם הוא כינוי למכשירים שונים, שנמצאים כבר כמעט בכל בית כמו שואב אבק רובוטי,  או דוד למים חמים שמופעל מהטלפון. הטכנולוגיה כאן כדי להישאר – וזה רק קצה הקרחון.

המטאברס אולי נשמע לחלקנו כמו שם של משחק או חזון הזוי שמארק צוקרברג וחברת פייסבוק השיקו לעולם לפני שנתיים, אך המונח מתייחס במהותו לשלב הבא של רשת האינטרנט – שתהיה מורכבת ממרחבים חברתיים וירטואלים, המרכיבים יקום וירטואלי של ממש. ועידות וידאו, NFT, מטבעות קריפטוגרפיים ומשחקים כמו "Pokemon Go" או "פורטנייט" מסמנים את תחילת הדרך של אותו שלב שהולך ומתפתח מיום ליום.

משקפי ה-VR אינם משמשים רק בני נוער למשחקים אלא מאפשרים לנו להיכנס למציאות וירטואלית לצורך שימושים שונים כבר כיום. משקפי ה-VR עוזרים לרופאים ואנשי מקצועות הבריאות לדמות מצבים רפואיים מורכבים ומאתגרים ובכך ללמוד כיצד לפעול בצורה נכונה, מדויקת ויעילה שתבטיח את בריאותו ורווחתו של המטופל. אלו עוזרים לרופאי ואנשי מקצועות בריאות הנפש ליצור מצבים איתם המטופלים מתמודדים ובכך להפחית חרדה, לחץ והתמכרות, לצד פיתוח יכולות התמודדות שונות. משקפיים אלו מאפשרים לכלכלות מבוססות תיירות לייצר סביבה וירטואלית של המרחב ולפתח תחום חדש ושלם של "תיירות וירטואלית". אלו גם עוזרים לזוגות מאורסים להחליט איך להתחתן – בבחירת המקום, הזמן והאווירה.

ה-AR גם הוא נוכח מאוד בהשפעתו. באדריכלות, עיצוב פנים, ובתכנון מודלי תשתיות מורכבים נעזרים בהדמיות וירטואליות שמאפשרות לבעלי המקצוע לתכנן בצורה מיטבית יותר, בטוחה יותר ובהתאם לרצון הלקוחות. בתחום הקמעונאות והמסחר, רשתות וחנויות רבות מאפשרות "מדידה וירטואלית" של בגדים, ריהוט ועוד על הגוף או על חלל מסוים. דוגמאות נוספות ניתן לראות בהיבטים צבאיים, ישנן קסדות לטייסים המאפשרות תצוגה עילית על גבי תמונת העולם החיצונית של נתונים נחוצים לרבות מהירות, גובה, זווית במרחב וכדומה. בתחום התיירות, כל אחד מאיתנו יכול באמצעות פעולה פשוטה של הטלפון לצלם פסל, מבנה או אתר כלשהו ולקבל עליו מידע נוסף.

 

העיר

ערים תמיד היו יותר מאשר רק המרחב הפיזי שלהן, יותר מאשר רק בניינים, כבישים, ומרחבים ירוקים. גם בממד הווירטואלי – העיר מצליחה להיות הרבה יותר מזה. תחומי התכנון העירוני והנדסת תשתיות נעזר באמצעים וירטואליים של מדידה, יצירת מודלים מורכבים וגם הדמיה של תוצאות התכנון במהלך הליך התכנון. אלו עוזרים לאנשי מקצועות התכנון – למתכננים העירוניים, למהנדסי התנועה, למהנדסי תשתיות, לאדריכלים, אדריכלי הנוף ועוד לייצור תכנון חכם יותר, גמיש יותר ונגיש יותר. כך לדוגמא, סטרטאפ בשם InCitu מאפשר לכל אדם לראות כיצד המרחב ייראה בעתיד לאור תכניות בנייה צפויות "בהתלבשות" על המרחב, מתוך מכשיר הטלפון החכם שלו. אך תחום התכנון אינו לבדו, וערים בעצמן נכנסות לעובי הקורה בממד הוירטואלי. בינואר 2023, עיר הבירה של דרום קוריאה, סיאול, השיקה את העיר הוירטואלית של סיאול שמאפשרת לתושבי העיר לקבל שירותי עירייה ומענה לשאלות, להיות שותפים בתהליכי ייעוץ של העירייה, לתמוך בעסקים מקומיים ולרכוש מהם ולקרוא ספרים בספרייה הציבורית הוירטואלית של העיר. נראה כי מעל 40 ערים נוספות בעולם, מדנוור בארה"ב ועד אדיס אבבה באתיופיה, מגששות בנבכי המציאות הוירטואלית. כל אחת מהערים רואה אפשרויות שונות ומגוונות במטאברס.

האינפלציה והריבית הגבוהות מעכבים פרויקטי נדל"ן ומאיימים על עסקים מקומיים

אחרי 11 שנים של ריביות עולמיות אפסיות, הון זול וצמיחה כלכלית, פגעה הקורונה בכלכלה העולמית ושיבשה את הצריכה הפרטית, שוק העבודה ושרשרת האספקה העולמית. הפלישה של רוסיה לאוקראינה הובילה לשיבוש נוסף של שוק האנרגיה העולמי, לעלייה במחירי האנרגיה ועלויות ייצור האנרגיה – מה שגרר אינפלציה נוספת, במיוחד במדינות מערב אירופה אשר היו תלויות בגז הרוסי ובראשן גרמניה. השילוב בין אינפלציה גבוהה והעלייה בריבית, לצד קושי של מערכת האספקה העולמית לחזור לתלם וגדילה בעלויות המימון להשקעות, מייצר חשש להאטה בצמיחה העולמית ואף למיתון בחלק מהמדינות שבהן האינפלציה גבוהה במיוחד.

 

עלייה באינפלציה, האטה בצמיחה וחשש למיתון

השיבושים שנוצרו בזמני הסגרים של הקורונה יצרו אפקט עם "ריסון פנימי" – כלומר הסגרים הממושכים השאירו אנשים בביתם מבלי יכולת לעבוד או לצרוך. היעדר ידיים עובדות הוביל לפגיעה בשרשרת האספקה העולמית ובראשה הפגיעה במערכת השינוע העולמית שכוללת שינוע חומרי גלם, שינוע מוצרי הביניים ושינוע המוצרים לצרכני הקצה; גם היצרנים שאחראים על הפקת חומרי הגלם, עיבודם, הפיכתם למוצרים מורכבים יותר, הקמת קווי ההרכבה ובסוף השרשרת, נקודות המכירה שנותרו סגורות נפגעו. אל מול נקודות המכירה הסגורות והצמצום ביכולת ההשתכרות של העובדים, חל קיטון משמעותי בביקוש למוצרים מסוימים, שכן ההון שביכולתו לקנות מוצרים אלה הצטמצם.

לאחר שהסגרים פחתו באופן משמעותי ואנשים חזרו לעבודה, חלה עליה משמעותית בהיקפי הצריכה, במיוחד כי משקי הבית הקטינו מאד את ההוצאות שלהם במהלך הסגרים ונוצר להם הון פנוי. עם זאת, קווי הייצור ושרשרת האספקה העולמית לא חזרו לתפקוד מלא ונוצר פער בין ההיצע לביקוש, פער אשר תורגם לעליה במחירים ואיתה האינפלציה. בנוסף, במהלך הקורונה חלק מהמדינות קידמו תוכניות לייצוב וחיזוק הכלכלה אשר כללו הזרמה של כספים רבים לשווקים המקומיים שלהן. הזרמת כספים זו הגדילה את כמות הכסף בשווקים, כאשר רק חלקו הופנה לצריכה והשקעות, מצב שהוביל לאינפלציה. תהליכים אלה לא התרחשו באותה עוצמה בכל המדינות, אך ברמה המצרפית העולמית, האינפלציה הביאה לעלייה במחירים גם במדינות שלא נפגעו במידה רבה מההתייקרות במשק המקומי.

בפברואר 2022 פלשה רוסיה לאוקראינה, מהלך שגרר תגובת נגד מצד מדינות העולם המערבי בדמות עיצומים כלכליים. חלק ממדינות אירופה היו תלויות באספקת הגז מרוסיה ועיצומים אלה חייבו אותן למצוא מקורות גז אחרים, מה שהוביל לגידול בביקוש מול מקורות אלה ועלייה במחירים, אשר שיאה התרחש באוגוסט 2022. עליה במחירי הגז הובילה לעלייה בעלויות הייצור והמחיה במדינות אלה, ואיתה עליית מחירים של מוצרים נוספים, שתדלקה את האינפלציה באותן מדינות.

העלייה באינפלציה העולמית מובילה את הבנקים המרכזיים להעלות ריבית, הכלי המוניטרי המקובל להתמודדות עם אינפלציה גבוהה, על מנת לרסן את קצב האינפלציה לתוך הטווח המקובל של 1%-3% בשנה. עליית הריבית לצד עלייה במחירים מובילה לצמצום ההוצאות במספר מישורים צמצום הוצאות מתוך ההכנסה פנויה, הקטנת היקף ההלוואות שנוטלים משקי הבית והעסקים לאור עליית עלויות המימון, וכן בגלל היתרון הגדל של חסכון. עם זאת, עליות הריבית ועלויות המימון מובילות גם לצמצום השקעות בפיתוח של המגזר הפרטי ובמניות בבורסה, בדגש על גיוס הון בדרך של הנפקת איגרות חוב. צמצום בהוצאות הפיתוח לאורך זמן מוביל להאטה במשק עקב צמצום השקעות מייצרות צמיחה.

החשש הנוכחי בקרב כלכלנים במדינות המפותחות הוא שצמצום בצמיחה יוביל למיתון עולמי, במיוחד במדינות כמו ארה"ב ומדינות אירופאיות מובילות. חשש זה נובע בין היתר בגלל התחזיות שהאינפלציה העולמית לא תחזור לרמתה הנומינלית של 3% לפני שנת 2028, מצב אשר מצביע על ריביות תואמות ברמה שתקשה על הצמיחה במדינות אלה.

האינפלציה בישראל הרימה את ראשה בהיקף נמוך מזה שהתרחש באירופה ובמדינות המפותחות. ניהול הסגרים וחזרתו של המשק לפעילות מלאה תוך שנה מתחילת הקרונה, העובדה שהמדינה התנהלה עם תקציב של ממשלת מעבר, ללא עדכון מרכיבים רבים בתקציב או אפשרות להגדיל באופן משמעותי את ההוצאה, כמו גם חוסר תלות של משק האנרגיה הישראלי במחירי הגז בעולם, הגנו על המשק הישראל מפני עליות המחירים החדות שהתרחשו במדינות ה-OECD. עם זאת, עליית המחירים העולמית התגלגלה לפתחו של המשק הישראל דרך עליית מחירי היבוא של מוצרים וחומרי גלם שאינם מיוצרים בישראל. עליית המחירים הובילה בצידה גם לעליית הריבית וצינון ההשקעות העתידיות בתחומים רבים, ביניהם שוק הבניה למגורים ולנדל"ן המניב.

 

העיר

אינפלציה גבוהה וצמצום השקעות צפויים להשפיע על הערים במספר מישורים:

  1. צמצום בהתחלות בניה ודחייה בהתחלת פרויקטים שאושרו – עליה בעלויות המימון הובילו יזמים רבים לצמצם את היקף גיוס הכספים בכדי להתמודד עם עליית הריבית על החובות הקיימים שלהם. במקביל, יזמים שוקלים פעמיים אם להיכנס לפרויקטים, גם אם אלה כבר אושרו לביצוע.
  2. פגיעה ביוזמות דיור להשכרה – שוק הדיור להשכרה מוסדית מתנהג באופן דומה לשוק הנדל"ן המניב ולכן מושפע רבות מהריבית במשק אשר משפיעה על התשואה של הפרויקט. רמות הריביות הנוכחיות מובילות לכך שפרויקטים להשכרה נחשבים הפסדיים.
  3. פגיעה בתפקוד הכלכלה העירונית בעקבות הגירה – העלייה ביוקר המחיה אשר מחייבת את משקי הבית לצמצם את הוצאותיהם, עלולה להוביל להגירה של משקי בית מערים יקרות לערים יותר זולות, כאשר החלל הנוצר בעקבות ההגירה יתמלא באיטיות ויפגע בתפקוד הכלכלי של הערים שנעזבות.
  4. צמצום פתיחה של עסקים חדשים – באופן מסורתי, מידי שנה נפתחים בישראל עשרות אלפי עסקים חדשים, לצד עשרות אלפי עסקים שנסגרים. באופן חריג, ובצל מגפת הקורונה, בשנים 2020 ו-2021 נסגרו יותר עסקים מאשר נפתחו חדשים. בדומה לשנים אלה, קיים חשש כי העלייה המתמשכת באינפלציה וסביבת הריבית הגבוהה עלולים להוביל לקיטון במספר העסקים בישראל ואיתו צמצום בהיקף המשרות, בשכר ובתחרות.
  5. צמצום הוצאות ממשלתיות – עלייה בהוצאות הגיוס של הממשלה ועלויות המימון של החוב הלאומי יובילו לצמצומים בתקציב המדינה וקיים סיכון שצמצום זה יתורגם לצמצום בהשקעות הממשלתיות במגזר העסקי וברשויות המקומיות. צמצום זה יתורגם להיחלשות של המגזר העסקי והרשויות המקומיות, שיילך ויגבר עם העלייה בנטל ההוצאות על הרשויות ממקורותיהן העצמיים – או צמצום בהוצאה על שירותים לתושבים. בשני המקרים הרשויות והתושבים יפגעו.

 

הרגלי החיים של דור ה-Z הולכים ומעצבים מחדש את המרחב העירוני

הם מהווים 2.5 מיליארד מתושבי הכדור, המבוגרים שביניהם כבר נכנסו לשוק העבודה והצעירים שביניהם עוד מנסים לסיים את התיכון כשמגפות ומלחמות ממשיכות להפריע להם בדרך. כלכלנים צופים להם עתיד כלכלי מזהיר, אבל הרבה מהם כלל לא מאמינים בדבר הזה שנקרא "עבודה". הם מוגדרים כ"דור הבודד" אבל הם מחוברים 24/7, הם עצמאיים אבל לא מוציאים רישיון נהיגה. מי ומה הם בני דור ה-Z וכיצד העיר נערכת לקראתם?

דור ה-Z כולל אנשים שנולדו בין שנת 1995 לשנת 2010 (בני  14-29 כיום), והדבר המרכזי שמאפיין אותם הוא החיים הדיגיטליים שלהם. הם נולדו אחרי שהמציאו את האינטרנט, אחרי שאפל ונטפליקס נוסדו, והתבגרו כשפייסבוק כבר יצאה מהאופנה. זה הדור הראשון שגדל באמת בעידן הדיגיטלי.

לאחר שגדלו עם טכנולוגיה בהישג ידם, הם בעלי שליטה דיגיטלית מולדת ונשענים במידה רבה על פלטפורמות דיגיטליות לתקשורת, למידה ובידור. מגפת הקורונה אף חיזקה את המגמה כששלחה אותם ללמוד בזום והפכה את מרבית התקשורת לתקשורת און-ליין.

המחוברות הדיגיטלית, התפתחות האינטרנט ומהפכת המידע, הפכו אותם לעצמאיים, לאוטו-דידקטיים וליצורים סתגלתניים המסוגלים להתמודד בקלות יחסית עם מציאות משתנה ועם התפתחויות טכנולוגיות. כששואלים אותם על לימודים ועבודה, הנושאים המרכזיים שאמורים להעסיק את בני הגילאים הללו, מוצאים שזה לא מאוד מעניין אותם.

במהלך שנת 2023 ערכה חברת fiverr סקר, ובו 40% מהמשיבים ענו כי הם לא חושבים שתואר מאוניברסיטה נדרש בכדי לפתח קריירה מצליחה, ו-40% מהמשיבים מעדיפים לעבוד כפרילנסרים או עצמאיים במקום כשכירים. במקום לעבוד בפורמט הישן של 9 בבוקר עד 18 בערב, הם מעדיפים לעבודה בזמן שהם מטיילים בעולם ומממשים את התשוקות שלהם. רק 25% מהמשיבים העדיפו לעבוד קשה בשביל שכר גבוה יותר.

בתור דור דיגיטלי, הם חשופים מאוד לכל מה שקורה בעולם, לומדים וסופגים רעיונות מתוכן וממשפיענים הנמצאים מעבר לים, ותפיסות ודעות עוברות מהעולם המערבי למדינות מתפתחות, כך שדור ה-Z הופך גלובלי יותר ופרוגרסיבי יותר. הדבר בא לידי ביטוי בתפיסות עולם ליברליות יותר, באימוץ גישות פתוחות בכל מה שקשור לנטיות מיניות ולמבנה התא המשפחתי. כך למשל, 48% מהנשאלים בסקר של מכון המחקר PEW, העידו כי הם תומכים בנישואים חד-מיניים, באימוץ זהויות אינדיבידואליות והתרחקות מנורמות מסורתיות המגבילות את תחושת החופש שלהם. במציאות שבה אחד מכל שלושה מבני דור ה-Z גדל במשפחה עם הורה יחידני, אפשר להבין את התמיכה שלהם בהורות יחידנית וברווקות מאוחרת.

על אף כל אלה, לא ניתן לבודד את מאפייני הדור ממאפייני הגיל, ויכול להיות שככל שדור ה-Z יתבגר, אנחנו נראה שהעדפותיו ומאפייניו הופכים דומים יותר ויותר למאפייני הדורות הקודמים. בינתיים, על פי נתוני הלמ"ס משנת 2021, בני דור ה-Z מהווים כ-21% מתושבי מדינת ישראל והם מייצרים לעצמם מציאות חיים שונה מכל מה שהכרנו בעבר. אז איך העיר נערכת לקראתם?

 

העיר

ההבדלים הבין דוריים בתחומי חיים רבים כל כך משפיעים גם על ערים, כאשר בני ובנות דור ה-Z מציבים שורה של העדפות וצרכים שלא בהכרח זכו בעבר למענה ממתכנני הערים וקובעי המדיניות  העירוניים. היכרות עם העדפות אלה יכולה להיות התחלה טובה בדרך להתאמת הערים שלנו גם לאוכלוסייה זו וצרכיה:

  1. תשתית טכנולוגית: עם הזיקה שלהם לקישוריות דיגיטלית, Gen Z מצפה שלערים ואזורי המגורים תהיה תשתית טכנולוגית חזקה. זה כולל גישה לאינטרנט מהיר, פתרונות עיר חכמה, הזדמנויות לעבודה מרחוק וחינוך מבוסס טכנולוגיה ולא מבוסס היסטוריה.
  2. דיור קומפקטי, זול וגמיש: בהתחשב באילוצים הפיננסיים ועלויות המחיה הגדלות, הביקוש לאפשרויות דיור בר השגה בערים עולה בקרב בני דור ה-Z. חללי מגורים משותפים, מיקרו-דירות ודגמי דיור חדשניים וגמישים יכולים לעזור לעמוד בביקוש הזה.
  3. העיר כמרחב המחייה המרכזי- כפי שניתן להבין, דור ה-Z לא ממהר להיכנס למסגרות כמו מוסדות לימוד ומשרדי עבודה, כך שהם מבלים פחות ופחות בחברת אנשים. זאת יחד עם יוקר המחיה והביקוש לדירות קטנות מצמצם את שטח המחייה שלהם והופך אותם לבודדים יותר. תכנון של מרחבים פתוחים קרוב לבית, שכונות מעורבות, חללי עבודה משותפים, ושירותי פנאי והתפתחות אישית יספקו חוויה אורבנית תוססת שבה חיים, עבודה ובילוי משתלבים בצורה חלקה וייצרו הזדמנויות למפגשים ולמסגרות חברתיות בחיים חסרי מסגרות פורמליות.

שיבושים בשרשרת האספקה העולמית דוחפים ערים לעצמאות אנרגטית

במשך מאות השנים האחרונות, תהליכי הגלובליזציה התרחבו לכל תחומי החיים ובעשרות השנים האחרונות נראה כי הגלובליזציה הגיעה לשיאים חדשים, זאת בעקבות גורמים ונסיבות שונות לרבות הקמת האיחוד האירופי, התרחבותם של תאגידי העל, השפעתן של הרשתות החברתיות על חיינו והוזלה משמעותית של ייצור ושינוע של סחר ממקום אחד למשנהו.

בשל כך, מדינות קשרו קשרי מסחר ענפים זה עם זה, חתמו על הסכמי סחר משמעותיים והתמקדו ביתרון היחסי הכלכלי שלהם – בין אם באמצעות משאבי הטבע שעמדו לרשותן, כוח עבודה זול או יצירת  סביבת עבודה טכנלוגיות וחדשנית בעולם המשתנה. שדות התעופה, הנמלים הימיים וציים של משאיות הם המנוע מאחורי הסחר העולמי – הייבוא והייצוא של מדינות העולם שבר שיאים כספיים, ומדינות שונות היו תלויות זו בזו במוצרים רבים, ובעיקר באנרגיה ומזון.

בפברואר 2022, עת פלשה רוסיה לאוקראינה והחלה מלחמה, אותם מאפייני גלובליזציה של אי-עצמאות השווקים הכלכליים, במיוחד בתחומי האנרגיה והמזון, עמדו למבחן. לפני המלחמה, רוסיה ואוקראינה היו למקור אדיר של גז ושל חיטה לרבות ממדינות העולם. כפי שניתן לראות בתרשים המופיע בגלריה למטה, בעוד שבתחילת 2019 כ-50% מהגז שיובא לאיחוד האירופי היה מרוסיה, בנובמבר 2022 רק כ-13% מהגז שיובא היה מרוסיה. החודשים הראשונים של המלחמה לוו בדיון ציבורי ער בשאלה כיצד ייראה "החורף הבא" (חורף 2023), התקופה בשנה שבה צריכת הגז היא הגבוהה ביותר, בעיקר למטרות חימום. לדיון הזה נדרשו להתייחס ממשלות מדינות האיחוד האירופי במגוון דרכים: ייבוא גז ממדינות אחרות (בעיקר מדינות המפרץ) והשקעה חסרת תקדים ביצירת גז ממקורות אנרגיה מתחדשים בתוך האיחוד האירופי.

בהקשר מזון, לפני המלחמה רוסיה ואוקראינה ייצרו יחד כ-30% מהחיטה הנסחרת בעולם, 15% מהתירס ו-65% מאספקת זרעי החמניות. הפלישה הרוסית לאוקראינה גרמה למערכת המזון העולמית להגיע לנקודת שבירה – הייצוא מאוקראינה הוגבל בשל פעולות צבאיות של רוסיה והייצוא מרוסיה הוגבל על ידי מדינות רבות בשל סנקציות כלכליות. בשל כך, מחירי החיטה עלו ואיתם גם מחירים של מוצרים רבים, וממשלות רבות ניצבו בפני אתגר משמעותי של המשך אספקת מזון סדירה ויציבה במחירים סבירים. יתר על כן, בשל עליית מחירים קיצונית ומחסור עולמי בדגנים, דשנים וחומרי גלם נוספים, נחתם ביולי 2022 הסכם בין רוסיה לאוקראינה  שיאפשר ייצוא מוסדר של אלו אל מדינות העולם.

בדיון הציבורי שנוצר במקרה המזון, רבים קראו לעסוק בתכנון עצמאותה של המדינה לספק את המזון לאזרחיה בימי שגרה, ועל אחת כמה וכמה בעיתות חירום. לכן, מדינות רבות בחרו להשקיע ביוזמות ותכניות המעודדות חקלאות פנים וגיוון היבוא של מוצרים בסייסים אלו, שיבטיחו את קיום החוסן התזונתי שלהן אל מול אירועים ותהליכים שונים ומתפתחים בעולם.

העיר

אי-הביטחון התזונתי של מדינות רבות בשילוב שינויי האקלים המתרחשים בזמננו מאלץ ערים רבות לייצר תוכניות ייעודיות ולהשקיע תקציבים בקידום חקלאות עירונית, יצירת יערות עירוניים, פירוא (פעולה יזומה לשיקום בתי גידול טבעיים), ומעבר לנייטרליות בפליטת הפחמן על ידי שימוש באנרגיות מתחדשות.

תחום החקלאות העירונית מגיע בשנים האחרונות לפסגות חדשות ומתחוללת בו מהפכה של ממש. גינות ירק מוקמות בזו אחר זו בצמוד לבנייני מגורים ומייצרות מזון לקהילה הסובבת אותן. ערים מחלקות לתושבים עצי פרי לשתילה כחלק מעידוד החקלאות העירונית. שוק החוות האנכיות (vertical farming) צומח ונאמד ב-2021 בכ-3.1 מיליארד דולר. בשנת 2023 הגיע כבר ל-5.1 מיליארד דולר וצפוי עד שנת 2028 להיות שוק המגלגל סכום של 15 מיליארד דולר. גגות, מחסנים גדולים ומרתפים תת-קרקעיים מהווים שטח גידול ליצירת מזון. לחוות המזון האנכיות יתרונות רבים, כפי שאפשר לראות בהשוואה המופיעה בגלריית התמונות כאן למטה.

 

פירוא הוא אמצעי חשוב בהתמודדות עם שינויי האקלים, בשמירה על המגוון הביולוגי (biodiversity), והבטחת קיומה של שרשרת המזון בעולם החי. הפירוא משמעותו השבת הטבע ובתי הגידול למקומות שבהם הוא נהרס בשל פיתוח, חקלאות או זיהום. ערים מקדמות תוכניות המעודדות יצירת רחובות ושטחים ירוקים, לצד קנים לציפורים ועטלפים, כוורות, בריכות לדגים וחיות ימיות. בין היתר, ערים מבקשות להפוך את גגות הבניינים לשטחים אלו ובכך לנצל שטח נוסף ומשמעותי בתוך העיר. תוצאות תוכניות שונות מרחבי העולם מראות כי מינים רבים יותר של חיות אכן נצפו. יצירת יערות עירוניים באמצעות עידוד צמיחה מאסיבית של עצים ושיחים גם הוא חיוני במערכת האקולוגית. אלו מסייעים לניהול מי הנגר העירוניים ומונעים שיטפונות, מפחיתים את החום בשטח העירוני ומעודדים שימוש במי גשמים.

בנוסף לכך, ערים מבקשות להפוך להיות ניטרליות בפליטת הפחמן שלהן, בעוד כיום ערים אחריות ליותר מ-60% מפליטות הפחמן בעולם. ערים משקיעות ביצירת שבילי אופניים ועידוד הליכתיות, תחבורה ציבורית חשמלית ובוויתור על הרכב הפרטי. תכנון סולארי פאסיבי (passive solar building design) מאפשר ניצול של אנרגיית השמש לטובת קירור או חימום באופן ישיר, ללא שימוש באמצעיים טכנולוגיים. ניהול הפסולת העירונית באופן אקולוגי על ידי הגברת השימוש החוזר ועידוד מחזור מאפשר לערים לפלוט פחות פחמן.